با پیشرفت فناوری و رشد و گسترش اینترنت، کسبوکارهای متنوعی در سراسر دنیا ایجاد شدهاند. به دنبال این پیشرفت روزافزون، راه انداختن کسبوکار دیگر نیازی به سرمایههای کلان ندارد و صرفا در انحصار پول نیست .
طبق یک تعریف ساده، استارتآپ به کسبوکاری گفته میشود که بخشی از آن مبتنی بر فناوری است. به همین دلیل همه استارتاپها به طریقی از تکنولوژیهای جدید استفاده میکنند تا رشد بالایی داشته باشند.
ایران نیز از این قاعده جهانی مستثنی نیست. چند سالی است بحث کسبوکارهای نوپا در ایران نیز داغ شده و استارتآپهای متنوعی شکل گرفتهاند. آیا با بهترین استارتآپهای ایرانی آشنایی دارید؟ میدانید برای شروع کسبوکار خود در ایران باید چه اقداماتی انجام دهید؟
در این مطلب درباره مطالب زیر صحبت خواهیم کرد:
- تعریف مختصری از استارتآپ
- معرفی برترین و بهترین استارتاپهای ایرانی
- سه نکته برای شروع راه اندازی بهترین ایده استارتاپی در ایران
پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.
استارتاپ چیست؟
همانطور که پیشتر گفته شد، استارتآپ کسبوکاری است که بخشی از آن بر پایه فناوری است؛ اما هر کسبوکاری که مبتنی بر فناوریهای اطلاعات و ارتباطات است لزوما یک استارتآپ نیست.
برای آشنایی با بهترین ایده های استارتاپی اینجا را کلیک کنید.
بهطور خلاصه استارتآپ:
- پتانسیل اثرگذاری بالایی دارد.
- دارای سطح بالایی از نوآوری است.
- با سطح بالایی از عدم قطعیت همراه است.
بهدلیل مزایایی که در استارتاپ وجود دارد، اغلب افراد دوست دارند صاحب استارتاپ شوند و کسبوکار شخصی خودشان را داشته باشند. اما واقعیت این است که صاحب استارتآپ شدن کار سادهای نیست.
همانطور که در مطالب قبل گفته شد، تقریبا تمام ایدههای استارتاپ مورد استفاده قرار گرفتهاند.
نکته مهم در شروع استارتاپ:
- چگونگی استفاده از ایده و پرورش آن
- و شناسایی جامعه هدفی است که در آن میخواهید استارتاپ خود را راهاندازی کنید است
باتوجه به گسترش حوزه استارتاپ در ایران و سرعت اضافه شدن شرکتهای مختلف به لیست برترین استارتآپها، لازم است همواره خود را بهروز نگه دارید و همراه با این جریان نوپا در کشور رشد کنید.
برای معرفی برترین استارتاپهای ایرانی، در هر یک از حوزههایی که بیشتر مورد استفاده عموم قرار میگیرند، چند استارتاپ موفق را به شما معرفی خواهیم کرد که اغلب علاوه بر ایران در فهرست رده بندیهای خارجی نیز جزو برترین استارتاپهای ایران شناخته شدهاند.
بهترین استارتاپهای ایران
- خرده فروشی اینترنتی: بدون شک نامآشناترین استارتاپی که در ایران به گوش همه خورده، «دیجی کالا » است.
بعد از دیجی کالا میتوان از «ترب» نام برد.
– ترب یک موتور جستوجوی هوشمند خرید است که شما را در یافتن مناسبترین گزینهی خرید راهنمایی میکند. مزیت «ترب» در درجه اول کمک به مشتری است. اگر محصول مورد نظر از سوی فروشندههای متفاوتی ارائه شده باشد، مشتری میتواند محصولش را از بین تعداد زیادی فروشنده معتبر پیدا کرده، قیمت را بهشکل لحظهای مقایسه و بهترین قیمت را انتخاب کند.
این استارتاپ در سال 1393 به جمع استارتاپهای شتابدهنده شریف پیوست و در سال 1394 پس از جذب سرمایه موفقی که داشت در مرکز رشد شریف پذریش شد. ترب در حال حاضر از واحدهای فناور عضو پارک علم و فناوری شریف است. - خرید و فروش کالا: «دیوار» و «شیپور» از موفقترین استارتاپهای ایرانی در زمینه خرید و فروش کالاهای نو و دست دوم هستند که بدون واسطه ارتباط بین خریدار و فروشنده را برقرار میکنند.
- حمل و نقل درون شهری: تاکسیهای اینترنتی جایگزین تاکسیهای تلفنی محلی و پیکهای موتوری.
«اسنپ» و «تپسی» از موفقترین و برترین استارتآپهای ایرانی در این زمینه بودهاند که علاوه بر جابجایی مسافر در سطح شهر، پیک موتوری و وانت بار را هم به خدمات خود اضافه کردهاند.
– «میاره» از دیگر سرویسهای حمل و نقل موتوری است. از وجه تمایزهای این استارتاپ میتوان به تعیین مقصد پس از دریافت کالا توسط پیک اشاره کرد که سرعت سفارشات را بالا برده و از طرفی با اجرای سیستمهای جدید دریافت پول توسط کارت خوان نیز خدمتی جدید را عرضه کرده است. استارتاپ میاره از خروجیهای موفق شتابدهنده شریف است. - سفارش غذا: «اسنپ» بعداز موفقیت در زمینه سفرهای درون شهری، کسبوکار خود را در شاخههای دیگر نیز گسترش داد. «اسنپ فود» جامعترین و بهترین استارتاپ ایرانی در حوزه مربوط به سفارش آنلاین غذا است که در بیشتر شهرهای ایران نیز فعالیت دارد.
«کیک خونه» و «الو کیک»، نیز از جمله برترین استارتاپهای ایرانی در زمینه سفارش آنلاین کیک و شیرینی هستند. - سفر، گردشگری و رزرو محل اقامت: «اسنپ تریپ»، «جاباما» و «جاجیگا» در زمینه رزرو هتل و اقامتگاههای خصوصی و «علی بابا»، «فلایتو» و «تریپ» از بهترین استارتاپهای ایران در زمینه سفر و گردشگری هستند.
- حوزه سرویسهای ویدیوئی: «آپارات»، «نماشا»، و «جعبه» از استارتآپهای فعال در زمینه ارائه محتوای ویدیوئی هستند. با فیلتر شدن برنامههایی مانند یوتیوب، استقبال از این استارتاپها افزایش یافت.
در حوزه سرویسهای ویدیوئی میتوان از «فیلیمو» و «نماوا» نام برد که از برترین استارتاپهای ایرانی در زمینه پخش انواع فیلمهای ایرانی و خارجی در ژانرهای مختلف هستند.
«سلام سینما» از دیگر مرجعهای سینمایی است که بهصورت هدفمند و برمبنای تحلیل سلیقه مخاطب، فیلم و سریال پیشنهاد میدهد. در «سلام سینما» مخاطبان علاوهبر اطلاعات مربوط به فیلم، میتوانند از نظرات دیگران نیز استفاده کنند. - استارتاپ سلام سینما با ایده مرجعیت آنلاین فیلم و سریال وارد شتابدهنده شریف شد. این استارتاپ که در حال حاضر نیز در ناحیه نوآوری شریف مستقر شده، از خروجیهای موفق پارک علم و فناوری شریف بهشمار میآید.
- با فیلتر شدن برخی وبسایتها مانند یوتیوب، نیاز به سایتهایی که بتواند ویدئوهای موردنظر را برای کاربران ایرانی نمایش دهد حس میشد. «دیدئو» استارتاپی ایرانی موفق شده با تکیه بر دانش هوش مصنوعی، امکان دسترسی به بخش قابل توجهی از محتوای یوتیوب و ویمئو این امکان را برای کاربران فراهم آورده است. استارتاپ دیدئو در ابتدای فعالیت خود وارد شتابدهنده شریف شد و پس از آن به مدت سه سال در مرکز رشد شریف مستقر بود.
- استارتاپهای حوزه کتاب: با افزایش استفاده از گوشیهای هوشمند و گسترش محصولات دیجیتالی، کتابها نیز از این قاعده مستثنی نماندند. اپلیکیشنهایی مانند «طاقچه» و «فیدیبو» را میتوان برترین استارتآپهای ایران در زمینه معرفی و مطالعه کتابهای الکترونیک و صوتی برروی دستگاههای هوشمند دانست.
- حوزه آرایشی و بهداشتی: «موتنرو»، «خانمی» و «روبان» از بهروزترین و بهترین استارتآپهای ایرانی در حوزه فروش محصولات آرایش و بهداشتی هستند که برای ارائه خدمات خود تولید محتوا کرده و در اکثر مواقع نیز بر روی محصولات خود تخفیف دارند.
- سینما، تئاتر و رویدادهای فرهنگی-هنری: «سینما تیکت»، «تیوال» و «تیک ایت» جایگزین ایستادن در صفهای طولانی برای تهیه بلیتهای سینما، تئاتر و رویدادهای فرهنگی مثل کنسرتها
- خدمات فنی و عمومی: «آچاره» و «استادکار» از جمله استارتاپهای ایرانی کاربردی در زمینه پیدا کردن تعمیرکار برای سرویسهای مختلف و کارهای نطافتی هستند.
- مارکتهای موبایلی: با تحریم شدن اپلیکیشنهای مربوط به گوشیهای هوشمند، نیاز کاربران داخلی به برنامههای جایگزین برای ارائه خدمات احساس میشد. «بازار»، «مایکت»، «سیبچه» و «سیب اپ» از جمله استارتاپهای معروف و موفق در این زمینه هستند که به ترتیب به کاربران اندروید و ios خدمات ارائه میدهند.
سخن پایانی
کارآفرین بودن یکی از بزرگترین و بهترین راهها برای ایجاد جهانی بهتر است.
ساخت یک شرکت با روش درست با محصولات، ماموریت و ساختارعالی، پتانسیل انسانی را آزاد کرده و به شما امکان میدهد تاثیر زیاد، فوری و گستردهای در جامعه خود داشته باشید.
هرچند هنوز چالش های زیادی در مسیر موفقیت کارآفرینی در ایران وجود دارد. اما باتوجه به رشد روزافزون استارتاپ درایران میتوان به آینده این حوزه امیدوار بود.