آشنایی با شتابدهنده کسب‌وکار

شتابدهنده ها چیستند

این روزها با رشد روزافزون استارتاپ در کشورمان نام شتاب‌دهنده نیز زیاد به گوش می‌خورد. امروزه واژه «شتاب‌دهنده » یا به‌طور مشخص‌تر شتاب‌دهنده استارت آپ، به اصطلاحی آشنا در فضای کسب‌وکار تبدیل شده است.

شاید برای برخی افراد این سوال پیش بیاید که شتابدهنده یعنی چه؟ مرکز شتاب‌دهنده چیست و چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

از طرفی ممکن است این سوال نیز مطرح شود که چرا استارتاپ‌ها باید به مراکز شتابدهنده بپیوندند و نقش شتاب‌دهنده‌ها در کسب‌وکار چیست؟

در ادامه مطلب به این سوال‌ها پاسخ می‌دهیم و درباره موارد زیر صحبت می‌کنیم:

  • شتابدهنده چیست؟
  • معرفی مرکز شتابدهنده
  • شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار چه خدماتی ارائه می‌دهند؟
  • نقش شتابدهنده در کسب‌وکار و دلیل استقبال از آن چیست؟

شتاب‌دهنده چیست؟

این روزها صحبت از استارتاپ در هرجایی به گوش می‌خورد و نقش استارتاپ‌ها دیگر بر کسی پنهان نیست.

ممکن است افرادی را اطراف خود مشاهده کرده باشید که به واسطه داشتن ایده‌ای نوآورانه و جدید، کسب‌و‌کار خود را آغاز کرده‌اند. بعضا ممکن است علاوه‌بر درآمدزایی برای خود، تبدیل به کارآفرین شوند و از این طریق برای افراد دیگر، اشتغال‌زایی کرده و به چرخه اقتصاد نیز کمک کرده باشند.

صـاحبین ایده در ابتدای راه برای راه‌اندازی کسب‌وکار جدید نیاز به حمایت‌های مالی، آموزشی، مشاوره‌ای و … دارند. به همین دلیل نقش شتابدهنده‌ها در کسب‌وکار پررنگ تر از قبل شده است.

به‌طور کلی می‌توان گفت شتابدهنده‌های استارتاپ، شرکت‌هایی هستند که روی این ایده‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند. آن‌ها به صاحبان ایده‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند نمونه اولیه مناسبی از کالا و یا خدماتی که هدف نهایی‌شان است ارائه بدهند.

شتابدهنده ها استارتاپ

شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار همچنین در تعیین هویت مشتری‌های هدف و تامین منابع مالی و نیروی کار، به صاحبان ایده‌ها یاری می‌رسانند.


معرفی مرکز شتابدهنده

تا اینجای مطلب به این پرسش پاسخ دادیم که شتابدهنده چیست. حال به این سوال می‌رسیم که مرکز شتاب‌دهنده چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

همان‌طور که می‌دانیم و پیش‌تر نیز گفته شد، با افزایش و گسترش کسب‌وکارها، رقابت در این حوزه افزایش یافته است. باتوجه به این موضوع، حتی اگر ایده خوب و خلاقانه‌ای نیز داشته باشیم اما بازار را نشناسیم و نتوانیم مشتری هدف خود را به‌دست آوریم، عملا در این حوزه شکست خواهیم خورد.

در مسیر پر پیچ و خم تبدیل ایده به کسب‌وکار پایدار، اکثر افراد دچار مشکل می‌شوند. همین امر باعث می‌شود تا وقت و هزینه زیادی صرف شود اما خروجی مطلوب حاصل نشود. از این رو در چند سال اخیر، مراکز شتاب دهنده، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در راستای تسهیل کار استارتاپ ها ایجاد شده و نتایج قابل قبولی را هم به‌دنبال داشته‌اند.

به طور کلی می‌توان گفت یک مرکز شتابدهنده وظیفه حمایت از استارت‌آپ تحت پوشش خود را دارد.

شتابدهنده در استارتاپ

خدمات شتاب دهنده استارتاپ‌ها

در بیشتر موارد حمایت شتاب‌دهنده کسب‌وکار به صورت تامین منابع مالی است. اما علاوه بر این، شتابدهنده‌های کسب‌وکار به تامین موارد زیر نیز می‌پردازند:

  • فضای کاری اشتراکی
  • مشاوره و منتورینگ
  • دوره‌های آموزشی و توانمند سازی
  • زیرساخت‌های مشترک عمومی و اختصاصی
  • بازاریابی
  • حضور در رویدادها و دورهمی‌های مختلف برای انتقال تجارب

شتاب‌دهنده استارت‌آپ‌ها از ابتدای کار یک شرکت نوپا، آن را تحت پوشش و حمایت خود قرار می‌دهد.

در واقع یک شرکت شتاب‌دهنده کسب‌وکار، طرح‌هایی که قابلیت تبدیل به یک استارتاپ را دارند شناسایی کرده و در بازه‌ای‌ محدود آن‌ها را برای طی کردن مسیر موفقیت و رسیدن به هدف حمایت می‌کنند.

دلیل استقبال از مراکز شتابدهنده

شتاب‌دهنده استارتاپ معمولا سرمایه مورد نیاز استارتاپ‌ها را تامین نمی‌کند بلکه صاحبین ایده و کسب‌وکار مربوطه را به سرمایه‌گذاری که ممکن است آن ایده برایش جذاب باشد و خواهان سرمایه‌گذاری روی آن باشد، وصل می‌کند.

علاوه‌بر تامین خدمات گفته شده، یکی از عواملی که باعث محبوبیت شتابدهنده های کسب‌وکار شده، این است که یک بازی دو سر برد برای سرمایه‌گذارن و صاحبین ایده به‌وجود می‌آورند.

از یک طرف نیازی نیست کسب‌وکار‌ها برای به‌دست آوردن سرمایه مورد نیاز خود سردرگم باشند و از طرف دیگر سرمایه‌گذاران می‌توانند به واسطه اعتبار مرکز شتابدهنده اعتماد بیشتری به پروسه سرمایه‌گذاری داشته باشند.

درواقع زمانی‌که استارتاپ از نظر شتابدهنده مورد تائید قرار می‌گیرد، قراردادی حقوقی بین طرفین شکل می‌گیرد. در این قرارداد مرکز شتاب‌دهنده تعهد می‌کند در قبال ارائه خدمات لازم، نتایجی که کارشناسان تعیین کرده‌اند، از کسب‌وکار موردنظر توقع داشته باشند.


شرایط پذیرش در شتابدهنده‌ها

در مرحله اول تیم‌های استارتاپی درخواست خود را برای ورود به شتاب‌دهنده ثبت می‌کنند.

در مرحله بعد شتابدهنده تیم‌های استارتاپی درخواست‌کننده را بررسی و ارزیابی کرده و از میان آن‌ها تعدادی را انتخاب می‌کنند.

بعد از پذیرش استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده به ارائه خدمات لازم و مرتبط با آن کسب‌وکار اقدام می‌کنند.

آشنای با لیست بهترین شرکت‌های شتابدهنده کسب‌وکار


سخن پایانی

در این مطلب به این پرسش‌ پاسخ دادیم که شرکت شتابدهنده چیست و خدمات شتاب‌دهنده استارت‌آپ‌ها را بررسی کرده و دلیل محبوبیت آن‌ها را نیز شرح دادیم.

شتاب‌دهنده استارتاپ به کوتاه شدن روند راه‌اندازی و توسعه یک کسب‌وکار جدید کمک شایانی می‌کند و موجب هر چه سریع‌تر به ثمر نشستن آن خواهد شد.

با افزایش روزافزون استارتاپ‌ها و گسترش این حوزه در کشور، استفاده از تجارب و کمک یک شتابدهنده کسب‌وکار می‌تواند باعث موفقیت بیشتر شود.