تحول در صنعت گردشگری با راه‌اندازی استارتاپ سفرکلاب

حامد پرتویی در گفت‌وگو با خبرنگار کارآفرین‌نیوز درباره راه‌اندازی استارتاپ سفرکلاب، اظهار داشت: سفرکلاب، استارتاپی است که بر مبنای تکنولوژی و باشگاهی از حرفه‌ای‌های اهل سفر که خدمات گردشگری ارائه می‌دهند، ایجاد شده است. سفرکلاب به واسطه تکنولوژی و همکاری تورلیدرها تلاش می‌کند اجرای تورهای گردشگری آسان‌تر شود. به عبارتی، بخشی از کسب‌وکار سفرکلاب به ارائه خدمات به آژانس‌های مسافرتی و تورلیدرها اختصاص دارد.

دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف به بررسی ابعاد استارتاپ سفرکلاب پرداخت و گفت: این استارتاپ سه محصول سفرسنجی، فروشگاه تجهیزات و آکادمی گردشگری به کاربران ارائه می‌دهد. زمانی که تصمیم به سفر رفتن می‌گیرید یک سری سوال ذهن‌تان را درگیر می‌کند؛ به عنوان مثال، برای شروع سفر نیاز به اجاره یک ون دارید و پاسخ این سوال برای‌تان مبهم است. به ناچار پاسخ آن را در گوگل جستجو می‌کنید اما به نتیجه خاصی نمی‌رسید و از دوستان درباره نحوه اجاره ون می‌پرسید.

چگونه در سفر ون اجاره کنیم

هم‌بنیانگذار استارتاپ سفرکلاب درباره پاسخگویی به این نیاز کاربران، خاطرنشان کرد: در استارتاپ سفرکلاب، خودروهای مختلف را در شهرهای مدنظر برای ارائه خدمات به گردشگران لیست می‌کنیم؛ این اسامی در سایت سفرکلاب وجود دارد و به راحتی می‌توان با آنها تماس گرفت و قیمت‌ها را جویا شد.

پرتویی همچنین به ارائه دیگر خدمات گردشگری در این استارتاپ گردشگری اشاره کرد و افزود: گردشگران و تورلیدرها از طریق استارتاپ سفرکلاب می‌توانند اقامتگاه اجاره کنند یا اگر نیازمند مترجم بودند با مراجعه به وب‌سایت سفرکلاب، مترجم‌های مسلط به زبان‌های مختلف را مشاهده کنند. سفرکلاب این امکان را به گردشگران می‌دهد برای سفر به روستاها راهنمای بومی بیابند.

مدیرعامل استارتاپ سفرکلاب در پاسخ به سوال خبرنگار کارآفرین‌نیوز درباره مدل درآمدزایی این استارتاپ، گفت: مدل‌های درآمدزایی سفرکلاب مشابه مدل‌هایی است که مردم در پلتفورم‌هایی مثل دیوار فرا گرفته‌اند و با این مدل کسب درآمد می‌کنیم. در این مدل از نیاز سنجی‌ مطمئن بودیم و الان به مرحله‌ای رسیده‌ایم که سراغ سرمایه‌گذاری می‌رویم چون نسبت به محصول خوش‌بین هستیم.

تحول گردشگری ایران با سفرکلاب

این دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف درباره شناسایی نیاز گردشگران حرفه‌ای از طریق سفرکلاب، اظهار داشت: با توجه به اینکه خودم گردشگر هستم، مشکل گردشگران و مجریان تورهای گردشگری را از ۲ سال پیش شناسایی و یک سال روی این ایده کار کردیم. هم اکنون این استارتاپ که توسط چند دانش‌آموخته دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران ایجاد شده است، به صورت متمرکز در پارک علم‌وفناوری شریف قرار دارد و تاکنون هزار و ۲۰۰ کاربر از سفرکلاب خرید کرده‌اند. علاوه بر این، ۶۰۰ آگهی توسط کاربران در سفرکلاب ثبت شده است.

وی درباره تفاوت استارتاپ سفرکلاب با دیگر استارتاپ‌ها و پلتفرم‌های گردشگری، یادآور شد: سفرکلاب فقط روی مجریان و برگزارکنندگان سفر متمرکز شده است در حالی‌که سایر پلتفرم‌های گردشگری با مسافران ارتباط دارند. این تفاوت‌ها برای سفرکلاب مزیت رقابتی ایجاد کرده است.

پرتویی با بیان اینکه استارتاپ سفرکلاب با هزینه‌های شخصی هم بنیانگذارانش حقوق کارمندان را پرداخت می‌کند، گفت: تاکنون سراغ سرمایه‌گذار نرفته بودیم تا به خروجی مناسبی برسیم و بر این باوریم با سفرکلاب می‌توانیم گردشگری ایران را متحول کنیم.