نقش شتاب‌دهنده‌ها در موفقیت استارتاپ‌ها

نحوه کار شتابدهنده استارتاپ

در سال‌های اخیر بحث راه‌اندازی استارتاپ‌ها، به‌خصوص در ایران، بسیار داغ شده است. همان‌طور که پیش‌تر به‌طور کامل توضیح دادیم، استارتاپ یک شرکت نوپا است که برای حل یک مسئله راه‌حلی جدید و خلاقانه ارائه می‌دهد. یکی از ارکان اصلی در استارتاپ این است که تضمینی برای موفقیت آن وجود ندارد. نقش شتاب‌دهنده در این زمینه می‌تواند باعث افزایش درصد موفقیت برای کسب‌وکار مربوطه باشد.

در این مطلب به بررسی موارد زیر خواهیم پرداخت:

  • کار شتاب‌دهنده چیست؟
  • نحوه کار شتاب‌دهنده‌ها
  • مزایای شتابدهنده‌ها و دلیل استقبال از آن‌ها

کار شتاب‌دهنده چیست؟

در دنیای امروز استارتاپ‌ها حرف اول را برای ارتقا سطح کیفی زندگی می‌زنند و باعث ارتقا و بهبود کیفیت زندگی می‌شوند. زمانی‌که گروهی از افراد ایده‌های خام و اولیه‌ی خود را ارائه داده و تلاش می‌کنند تا آن را به یک کسب‌و‌کار پایدار تبدیل نمایند، از همان آغاز فعالیت‌شان با چالش‌هایی مواجه خواهند بود. چالش‌های رفتاری، مالی، فکری، بازارشناسی و شناسایی درست هدف از برجسته‌ترین مشکلاتی هستند که کسب‌وکارهای نوپا با آن‌ها روبرو می‌شوند.

شتاب‌دهنده یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعریف شده در استارتاپ است که نقش مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت آن دارد. شتابدهنده‌ها به صاحبان ایده کمک خواهند کرد که تعریف درست و اصولی از محصول یا خدمات خود ارائه داده و مشتریان اصلی خود را پیدا کنند.

بزرگ‌ترین نقش شتابدهنده‌ها کمک کردن به کسب‌وکار‌ها و استارتاپ‌هایی است که می‌خواهند ایده‌های موجود در سر خود را به واقعیت تبدیل کنند و پشتوانه و سرمایه‌ای ندارند.

نحوه کار شتابدهنده در ابتدی کار گزینش چند کسب‌و کار منتخب از میان تعدادی زیادی از آن‌هاست.

در واقع کار شتاب‌دهنده  این است که یک استارتاپ را در مدتی کوتاه به بهترین مسیر برای موفقیت، هدایت کند

خیلی از این گروه‌ها حتی نمی‌دانند که دقیقا باید از کجا شروع کنند تا به هدف‌شان برسند. نقش شتابدهنده کمک به استارآپ‌ها در زمینه کمک‌های مالی و غیرمالی خواهد بود.

پیش از آن‌که به معرفی حمایت‌های شتابدهنده بپردازیم، برنامه کلی ارائه شده توسط شتاب‌دهنده‌ها را بررسی می‌کنیم.

ویژگی شتابدهنده

شتاب‌دهنده‌ها دو نوع برنامه برای کسب‌وکارهای نوپا در نظر می‌گیرند: پیش‌شتاب‌دهنده و شتاب‌دهی

  • پیش‌شتاب‌دهنده: مرحله پیش‌شتاب‌دهی مربوط به کسب‌وکارهای نوپا و کم سن‌وسال است. در پیش‌شتاب‌دهنده با برگزاری جلسات آموزشی، زیرنظر افراد باتجربه، تمام جنبه‌های کلیدی کسب‌وکار مورد بررسی قرار می‌گیرد و فرصتی برای صاحبان استارتاپ‌ها ایجاد می‌شود تا قبل از ورود سرمایه‌گذار به تکامل ایده خود بپردازند.
  • شتاب‌دهی: پس از اینکه استارتاپ موردنظر با موفقیت از مرحله پیش‌شتاب‌دهی گذر کرد، وارد مرحله شتاب‌دهی می‌شود. شتاب‌دهنده سرمایه‌گذاری اولیه را طبق مدل کسب‌وکار انجام می‌دهد. در این مرحله ایده کسب‌وکار مدنظر که از مرحله ابتدایی خارج شده و تکامل یافته، به بازار معرفی می‌شود.

نحوه کار شتاب‌دهنده‌ها

روش کار شتابدهنده‌ها به ترتیب و به‌طور خلاصه شامل موارد زیر می‌شود:

در مرحله اول تیم‌های استارتاپی درخواست خود را برای ورود به شتاب‌دهنده ثبت می‌کنند.

در مرحله بعد شتابدهنده تیم‌های استارتاپی درخواست‌کننده را بررسی و ارزیابی کرده و از میان آن‌ها تعدادی را صلاحیت بیشتری دارند انتخاب می‌کند.

بعد از پذیرش استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده به ارائه خدمات لازم و مرتبط با آن کسب‌وکار اقدام می‌کنند.


حمایت‌های شتاب‌دهنده

شتاب‌دهنده‌ها از طریق خدمات مالی و غیرمالی به صاحبین ایده و کسب‌و کارهای نوپا کمک می‌کنند تا ایده خود را عملی کرده، بازار و مشتری هدف خود را بشناسند و محصول یا خدمات خود را به بازار عرضه کنند.

وظایف شتابدهنده

برخی از اصلی‌ترین حمایت‌های شتابدهنده عبارتند از:

  1. اختصاص فضای کار تجهیزشده و اشتراکی
  2. برگزاری دوره‌های آموزشی و توانمندسازی
  3. خدمات مشاوره‌ای و منتورینگ حرفه‌ای
  4. تامین بذرمایه و سرمایه اولیه
  5. فراهم کردن زیر ساخت‌های مشترک عمومی و اختصاصی
  6. ارتباط با شبکه سرمایه‌گذاران و تامین منابع مالی
  7. دسترسی به کانال‌های جذب مشتری
  8. حضور در رویدادها و دورهمی‌های مختلف برای انتقال تجارب

تمام خدمات شتابدهنده‌ها در راستای کمک به کوتاه کردن روند راه‌اندازی و توسعه یک کسب‌وکار نوپا است.


مزایای شتاب‌دهنده‌ها

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد در سال‌های اخیر استارتاپ‌ها رشد چشم‌گیری داشته‌اند. به طبع رشد استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها نیز افزایش یافته‌اند.

آشنایی با بهترین شتابدهنده های ایرانی

تا این‌جا با حمایت‌های شتاب‌دهنده آشنا شدیم و دلیل اهمیت آن‌ها را در پیش‌برد استارتاپ‌ها بررسی کردیم. اما اصلی‌ترین دلیل استقبال از شتابدهنده‌ها چیست؟

شاید اصلی‌ترین ویژگی شتابدهنده و دلیل استقبال از آن در سال‌های اخیر این است که شتابدهنده بازی دوسَربُردی برای سرمایه‌گذارها و استارتاپ‌ها به‌وجود می‌آورد.
شرکت‌های شتاب‌دهنده‌ معمولاً خودشان سرمایه موردنیاز استارتاپ‌ها را تامین نمی‌کنند. کاری که آن‌ها انجام می‌دهند این است که شما را مستقیما به سرمایه‌گذارانی وصل می‌کنند که ممکن است ایده شما برای آن‌ها جذاب باشد و خواهان سرمایه‌گذاری روی آن باشند.

در واقع شتاب‌دهنده‌ یک پل ارتباطی بین صاحبان ایده و سرمایه‌گذاران است.


سخن پایانی

در مسیر پر فراز و نشیب تبدیل ایده به کسب‌وکار پایدار، بسیاری از افراد دچار مشکل می‌شوند. این امر باعث می‌شود علی‌رغم وقت و هزینه زیادی که صرف می‌شود، نتیجه دل‌خواه حاصل نشود.

از این رو در چند سال اخیر، مراکز شتاب‌دهنده در کنار مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در راستای تسهیل کار استارتاپ‌ها ایجاد شده و نتایج قابل قبولی را هم به‌دنبال داشته‌اند.

شما می‌توانید با استفاده از خدمات شتاب‌دهنده‌ها مسیر استارتاپ خود را هموارتر کرده و به هدف خود نزدیک‌تر شوید!