تمرکز بر هوش مصنوعی، چشم‌انداز «ایرانسل لبز»

مجموعه ایرانسل لبز (Irancell Labs) در سال 1399، با ماموریت انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه، نوآوری و تجاری‌سازی در زمینه شبکه ارتباطات و فناوری با کمک مراکز علمی و پژوهشی داخل و خارج از کشور، اعم از دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها و با هدف تامین نیازمندی‌های بازار ICT تاسیس شده است.

به گزارش روابط‌ عمومی پارک علم و فناوری شریف، امیر چکینی، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت ایرانسل لبز درباره چشم‌انداز فعالیت این شرکت گفت: «بخش تحقیق و توسعه»، «مرکز نوآوری ایرانسل» و «آکادمی ایرانسل»، از جمله بخش‌های اصلی آن هستند و پیشگام بودن در توسعه منابع انسانی و زیرساخت‌های تحقیقاتی اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و دستیابی به جایگاه برترین شرکت ملی در این حوزه از جمله اهداف ما است.

چکینی با اشاره به مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت، افزود: توسعه ابراپلیکیشن ایرانسل من (my irancell) به عنوان یکی از بزرگترین ابراپلیکیشن‌های موجود در کشور، توسعه برنامک‌های سیم‌کارت، طراحی و ساخت آنتن‌های مخابراتی و فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای در زمینه فناوری 5G از اهم فعالیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ایرانسل لبز است.

وی درباره اینکه ایرانسل لبز به کمک مرکز نوآوری ایرانسل علاقه‌مند به همکاری با استارت‌آپ‌های خلاق و شرکت‌های دانش‌بنیان فناوری‌محور است، توضیح داد: این شرکت از تمامی راهکارهای نوآورانه در زمینه حوزه‌های هوش مصنوعی، کلان داده، زنجیره بلوکی، خدمات نوین ابری، تبلیغات دیجیتال و محتوا جهت سرمایه‌گذاری و ایجاد بستر رشد آنها استقبال می‌کند.

شایان ذکر است، ایرانسل لبز  با ایجاد آکادمی ایرانسل علاقه‌مند به توسعه جریان آموزشی مهارت‌‌محور، توانمندسازی مشتریان، مشارکت در خلق روش‌های نوین آموزش دیجیتال و عرضه عادلانه آموزش است.

مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت ایرانسل لبز در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین چالش‌های پیش روی این شرکت چیست، تشریح کرد: روند کاهشی تیم‌های استارت‌آپی حوزه فناوری به خصوص در حوزه‌های نوین یکی از چالش‌های مهم ما است. بسیاری از تیم‌های استارت‌آپی در زمینه نگهداشت منابع انسانی خود با مشکلاتی مواجه هستند که مانع از شکل‌گیری و توسعه تیم‌هایی با توانمندی‌های فنی می‌شود. از دیگر چالش‌های موجود می‌توان به عدم شناخت کامل تیم‌های استارت‌آپی نسبت به الزامات فنی و و نرم‌افزاری مورد نیاز اپراتورها اشاره کرد که در بسیاری از موارد باعث تحمیل هزینه‌های مجدد جهت بازطراحی معماری نرم‌افزار پیشنهادی تیم‌های مذکور می‌شود.

چکینی درباره دستاوردهای مرکز نوآوری ایرانسل در تعامل با ناحیه نوآوری شریف، توضیح داد: مرکز نوآوری ایرانسل اولین رویداد ایرانسل پیچ (Irancell Pitch) خود را در سال 1400 با همکاری پارک علم و فناوری شریف برگزارکرد و تیم‌های استارت‌آپی و واحدهای فناور مستقر در پارک در این رویداد شرکت کردند. در حال حاضر با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در رویداد ایرانسل پیچ جهت توسعه مشترک پلتفرم‌ مورد نیاز اپراتورها در حال همکاری هستیم.

مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت ایرانسل لبز درباره چشم‌انداز این شرکت گفت: در سال جدید نیز قصد داریم رویدادهای ایرانسل پیچ و ایرانسل تک تاک (Tech Talk) را با همکاری شرکت‌های ناحیه نوآوری شریف با تمرکز بر حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی، خودروهای متصل، راهکارهای ابری، زنجیره بلوکی و تحول دیجیتال توسعه بیشتری دهیم.