فعالیت های آپادانا حوزه نوآوری انرژی

سال 97 شرکت گسترش انرژی پاسارگاد، شرکت انرژی دانا و شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت برای توسعه زیست‌بوم استارت‌آپی در صنعت نفت تصمیم به سرمایه‌گذاری گرفتند. این سرمایه‌گذاری منجر به تفاهم‌نامه‌ای بین سه شرکت شد و در پی آن، شرکت آپادانا ونچرز با عنوان رسمی پیشگامان توسعه کارمایه آپادانا ثبت شد.

هدف اصلی تاسیس این شرکت، کمک به سرمایه‌گذاری خطرپذیر در استارت‌آپ‌های کوچک و متوسط نوآور در صنعت انرژی است. علاوه بر این کمک به فرهنگ‌سازی در خصوص نوآوری باز از دیگر اهداف این شرکت است. توسعه بازیگران این زیست‌بوم در حوزه نفت و انرژی نیز دیگر سیاستی است که در آپادانا ونچرز دنبال می‌شود.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری شریف، آپادانا ونچرز با راه‌اندازی مرکز نوآوری انرژیک در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر فعالیت می کند. برای کسب اطلاع بیشتر از حوزه فعالیتی این شرکت با مهدی غلاملو، مدیرعامل پیشگامان توسعه کارمایه آپادانا مصاحبه‌ای داشتیم. او در این مصاحبه می‌گوید: ما در حوزه انرژی گزینش‌شده و محدود فعالیت می‌کنیم. شرکت آپادانا یک مرکز به نام انرژیک در حوزه نوآوری انرژی در دانشکده مهندسی نفت دانشگاه امیرکبیر راه‌اندازی کرده است. آپادانا ونچرز نیز در ناحیه نوآوری شریف مستقر است. علاوه بر این یک استارت‌آپ به نام پترو ویو در زمینه ایجاد و تولید گزارش‌ها در بالادست نفت نیز راه‌اندازی شده است و طرح‌های دیگری نیز در دست بررسی داریم.

وی با اشاره به اینکه چالش‌های ما  به دو بخش عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شود، ادامه می‌دهد: در حوزه چالش‌های عمومی، ایده‌ها به سختی تبدیل به کسب و کار می‌شود و این موضوع چالش بزرگی در حوزه کارآفرینی است. علاوه بر این در حوزه نفت و انرژی باید در نظر داشته باشیم که این حوزه بسیار تخصصی است و بازیگر دولتی در آن نقش بسیار زیادی دارد. این باعث می‌شود برخی از کارها نیاز به توجیه بیشتری داشته باشد.

غلاملو معتقد است که شرکت‌های کوچک سخت وارد می‌شوند و در صورتی که وارد حوزه نفت شوند با مشکلات دیگری نیز روبه‌رو می شوند. در واقع استارت‌آپ‌ها در صنعت انرژی ضریب موفقیت کمتری دارند و دستگاه‌های مربوط در این حوزه باید با استارت‌آپ‌ها بیشتر هماهنگ شوند.

مدیرعامل آپادانا ونچرز همچنین درباره همکاری با پارک علم و فناوری شریف می‌گوید: معافیت‌های مالیاتی پارک شامل مجموعه‌هایی مانند ما که خدمات تجاری‌سازی ارائه می‌دهند نمی‌شود و بیشتر از برند پارک استفاده کردیم. دوستان ما در پارک تاکنون هماهنگی‌های مناسبی با ما داشتند و در این زمینه کمک زیادی به ما شده است. تعامل و ارتباطی که توقع داشتیم به خوبی برآورده شده است.