آشنایی با خدمات شتاب‌دهنده‌ها

خدمات شتابدهنده

در دنیای مدرن امروز که همه‌چیز در حال دگرگون شدن وتغییر است، شتاب‌دهنده‌ها سروصدای زیادی در حوزه استارت‌آپ‌ها کرده‌اند.
در مطالب قبلی به‌طور کامل به معرفی شتاب‌دهنده‌ها پرداختیم و چند نمونه از بهترین شتاب‌دهنده‌های ایران را نیز معرفی کردیم.

حال در این مطلب به موارد زیر خواهیم پرداخت:

  • معرفی مختصر شتاب‌دهنده
  • بررسی خدمات شتاب‌دهنده‌ها

معرفی شتاب‌دهنده

شتاب‌دهنده‌ها مراکزی هستند که صاحبان کسب‌و‌کار را از مراحل ابتدایی شکل‌گیری ایده تا زمانی‌که به مرحله رشد و شکوفایی برسند، تحت حمایت خود قرار می‌دهند.

در واقع شتا‌ب‌دهنده یک استارتاپ را در مدتی کوتاه به سمت بهترین مسیر برای رسیدن به موفقیت، هدایت می‌کند.

آشنایی با خدمات شتاب‌دهنده

در تمامی شتاب‌دهنده‌ها دو نوع برنامه برای کسب‌وکارهای نوپا درنظر گرفته شده است: پیش‌شتاب‌دهنده و شتاب‌دهی

  • پیش‌شتاب‌دهنده: مرحله پیش‌شتاب‌دهی مربوط به کسب‌وکارهای نوپا و کم سن‌وسال است. در پیش‌شتاب‌دهنده با برگزاری جلسات آموزشی، زیرنظر افراد باتجربه، تمام جنبه‌های کلیدی کسب‌وکار مورد بررسی قرار می‌گیرد و فرصتی برای صاحبان استارتاپ‌ها ایجاد می‌شود تا قبل از ورود سرمایه‌گذار به تکامل ایده خود بپردازند. 
  • شتاب‌دهی: پس از اینکه استارتاپ موردنظر با موفقیت از مرحله پیش‌شتاب‌دهی گذر کرد، وارد مرحله شتاب‌دهی می‌شود. شتاب‌دهنده سرمایه‌گذاری اولیه را طبق مدل کسب‌وکار انجام می‌دهد. در این مرحله ایده کسب‌وکار مدنظر که از مرحله ابتدایی خارج شده و تکامل یافته، به بازار معرفی می‌شود.
خدمات شتاب دهنده

خدماتی که شتاب‎دهنده ها ارائه می‌دهند به شرح زیر است:

1. فضای کاری مناسب:
عموما فضای کاری ارائه شده توسط مراکز شتاب‌دهی مشابه فضای کار اشتراکی است. وجود فضای کاری مشترک برای استارتاپ‌ها در یک مرکز شتاب‌دهی به دلایل مختلف حائز اهمیت است:

  • کاهش هزینه‌ها
  • آشنایی با افرادی که در زمینه‌های مختلف مهارت دارند.
  • ضرورت نظارت مستمر بر استارتاپ‌ها و هدایت آ‌ن‌ها
  • تبادل تجربه
  • سهولت ارائه خدمات به صورت متمرکز در یک فضا
  • لزوم همکاری بین استارتاپ‌ها

2. برنامه‌های توانمندسازی و آموزشی حرفه‌ای:
یکی از مهم‌ترین خدمات شتاب‌دهنده‌ها در کنار تامین منابع مختلف برای استارتاپ‌ها، هدایت تیم های مستقر در مجموعه شتاب‌دهنده با هدف رشد بهتر آن‌ها است.
از جمله اقداماتی که یک شتاب‌دهنده معتبر می‌تواند برای تیم‌های تحت پوشش خود انجام دهد، برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در زمینه‌های مرتبط به فعالیت استارتاپ‌ها و همچنین زمینه‌های عمومی است.

از جمله این دوره‌ها می‌توان به دوره‌های آموزش شناخت و توسعه بازار کسب‌وکار و همچنین قوانین تجارت و موارد حقوقی اشاره نمود.
آموزش‌های مربوط به اداره شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ نیز از جمله این دوره‌ها است.

شتاب‎دهنده‌ پارک علم و فناوری شریف نیز خدمات توانمندسازی مختلف و جامعی را در اختیار صاحبان کسب‌وکارها قرار می‌دهد.

شتاب دهنده خدمات

3. منتورینگ حرفه‌ای و خدمات مشاوره‌ای:
در یک تعریف ساده منتور را می‌توان این‌طور تعریف کرد: شخصی که تجربه و دانش بیشتری نسبت به شما در مهارتی که می‌خواهید به آن وارد شوید دارد.

حالا سوال اینجاست که چرا باید یک منتور کسب و کار خوب پیدا کنیم؟

دنیای کسب‌وکارها و کارآفرینی، دارای مسیری با مشکلات و ناهمواری های خاص خود است؛ به‌خصوص برای کارآفرینان کم ‌تجربه و تازه وارد. وجود منتورهای باتجربه در کنار این افراد در این مسیر ناهموار بسیار مهم بوده و به پیشبرد کسب‌وکار موردنظر کمک بزرگی می‌کند.
تا امروز،منتورینگ یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کارآفرینان جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کسب‌وکار خود و درک کلی فرصت‌های کارآفرینی بوده است.

4. تامین بذرمایه:

تأمین بودجه سرمایه‌گذاری اولیه مرحله رسمی تأمین اعتبار است. این مرحله معمولاً نشان‌دهنده اولین مبلغ رسمی است که یک کسب‌و‌کار نوپا یا تجارت مخاطره‌آمیز به‌دست می‌آورد.

بودجۀ بذرمایه به یک شرکت کمک می‌کند تا هزینه‌های عرضه محصول اولیه را تأمین نموده، از طریق بازاریابی توجه‌ها را به خود جلب کرده، استخدام‌های مهم را آغاز نموده و برای توسعه انطباق محصول با بازار، جستجوی بیشتری انجام دهد.

اگر بذرمایه را بخشی از کاشت یک درخت درنظر بگیریم، حمایت مالی همان بذری است که در ابتدا برای کاشت درخت انجام می‌شود تا درنهایت به درخت تبدیل شود.

خدمات شتابدهنده

5. دسترسی به سرمایه‌گذاران:
شاید بتوان گفت یکی از بزرگترین چالش‌ها برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار، پیدا کردن سرمایه‌گذار برای پذیرش ریسک بر روی یک ایده نو باشد.
جذب هوشمندانه سرمایه‌گذار می‌تواند ضامن موفقیت یک استارتاپ باشد. از آن‌جا که این مرحله از مهم‌ترین مراحل برای استارتاپ‌ها به‌شمار می‌رود، رقابت شرکت‌های نوپا نیز به اوج می‌رسد.
شتاب‌دهنده‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که این استارتاپ‌ها دراین مرحله حداکثر بهره‌وری را داشته باشند.
در این بین یک معامله برد برد انجام می‌شود و هم شرکت شتاب‌دهنده و هم صاحب کسب‌وکار هر دو به سود خواهند رسید.

6. دسترسی به کانال‌های جذب مشتری:
بدون داشتن استراتژی مناسب برای افزایش و جذب مشتری، حتی اگر بهترین خدمات و محصولات را هم ارائه کنید، چیزی جز ناکامی و شکست در انتظارتان نخواهد بود.
جذب مشتری برای هر کسب‌وکار، بسته به نوع فعالیت و هدفی که دارد، متفاوت است.
یکی از مهم‌ترین خدمات شتابدهنده، تامین این مورد است.
بسیاری از روش‌های موجود برای این امر مانند تبلیغات معمولا به منابع مالی زیادی نیاز دارد.
شتاب‌دهنده‌ خدمات می‌تواند ضمن تعامل با رسانه‌ها یا شرکت‌های بزرگ، برای استفاده ارزان قیمت یا رایگان این روش‌ها به توافق رسیده و آن‌ها را در اختیار اعضا قرار دهد.

7. زیرساخت‌های مشترک عمومی و اختصاصی:
زیرساخت‌های عمومی مانند دسترسی به اینترنت و تجهیزات ارتباطی، اتاق جلسات، تجهیزات چاپ، دبیرخانه مشترک، کافی شاپ، فضای استراحت و …
و زیرساخت های تخصصی که غالبا برای شتاب‌دهنده‌های تخصصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.مانند: آزمایشگاه‌های تخصصی و پیشرفته، کارگاه نمونه‌سازی مشترک، تجهیزات با توان پردازش بالا، پرینترهای سه‌بعدی و …. از جمله مهمترین خدمات شتابدهنده‌ها در این زمینه است.

آشنایی با بهترین استارت‌آپ‌های ایرانی

8. حضور در رویدادهای شبکه‌سازی و انتقال تجارب:
شتاب‌دهنده‌ها، با خدمات آموزشی و مشاوره‌ای سازمان‌دهی‌شده و ویژه، توسط متخصصین، به ایده خام اولیه افراد و تیم‌ها، جهت می‌دهند. درصورتی‌که ایده مدنظر  قابلیت اجرایی شدن داشته باشد، تحت نظارت و حمایت قرار می‌گیرد تا ایرادهای احتمالی موجود در طرح، برطرف شود.

خدمات شتاب دهنده ها

نمونه‌ای از دورهمی‌های شتاب‌دهنده پارک علم و فناوری شریف

خدمات شتابدهنده‌ها ممکن است تفاوت‌هایی با هم داشته باشد، اما به‌طور کل هدف همه ‌آن‌ها سرعت بخشیدن به فرآیند رشد یک استارتاپ و حمایت از آن تا مرحله شکوفایی است.


سخن پایانی:

در این مطلب ضمن معرفی مختصری از شتاب‌دهنده، اصلی‌ترین خدمات شتاب‌دهنده‌ها را نیز  بررسی کردیم.
همان‌طور که پیشتر گفته شد خدمات شتابدهنده‌ها تفاوت‌هایی با هم دارد. اما اصلی‌ترین هدف آن‌ها کمک به رشد استارتاپ‌ها و ورودشان به بازارکار است.

شتاب‌دهنده‌ها به صاحبان ایده این فرصت را می‌دهند تا بدون درگیری ذهنی دیگری بجز طرح و ایده مدنظرشان، کسب‌وکارشان را راه‌اندازی کنند و مسیر رشد و شکوفایی را طی کنند.