به گزارش روابطعمومی پارک علم و فناوری شریف، این پارک به منظور تقویت ارتباط بین استارتآپها و شبکهسازی در راستای توسعه بازار بهطور متناوب سلسله نشستهایی را با عنوان «دورهمی استارتآپهای شتابدهنده شریف» برگزار میکند.
روز سهشنبه 25 آبانماه، پارک علم و فناوری میزبان استارتآپهای شتابدهنده شریف بود تا ضمن آشنایی این استارتآپها با نحوه جذب سرمایه، معرفی فعالیت استارتآپها و ارائه ایدهها به سرمایهگذاران صورت پذیرد.
در ابتدای این نشست «محمدرضا بیات، مدیر سرمایهگذاری بخش نرمافزار شرکت توسعه کارآفرینی بهمن» با اشاره به چگونگی سرمایهگذاری این شرکت در استارتآپها اظهار کرد: شرکت بهمن در مراحل اولیه رشد استارتآپها اقدام به سرمایهگذاری میکند. مدل سرمایهگذاری هم بدین شکل است که سرمایه اولیه را تامین و در قبال آن سهام دریافت میکند، با این چشمانداز که در آینده ارزش سهام شرکتها افزایش یابد و شرکت آنها را به فروش برساند.
بیات با اشاره به آمار فعالیت شرکت توسعه کارآفرینی بهمن، افزود: این شرکت طی ۵ سال فعالیت خود ۸۰ مورد سرمایهگذاری در بخشهای مختلف انجام داده است.
او با توصیه به شرکتها، اظهار کرد: برای گسترش کسبوکار و ارتباطات بلندمدت، عمق ارتباط با همتیمیها از اهمیت بالایی برخوردار است. برای تیمسازی نیز ایجاد رابطه دوستی بسیار بااهمیت است.
وی افزود: علاوهبر تخصص و استفاده از تکنولوژی، آموزش برای تیمسازی و رفتار تیمی از نکات بسیار مهم در آغاز فعالیت شرکتهاست. زیرساخت، آیندهنگری و بیزینسپلن از موارد دیگری است که شرکتها باید به آن توجه ویژه داشته باشند و در آخر باید پیش از ساخت محصول با تعداد زیادی از مشتریان ارتباط برقرار کرد و نظرات آنها را شنید.
مدیر سرمایهگذاری بخش نرمافزار شرکت توسعه کارآفرینی بهمن، با اشاره به لزوم مطالعه درباره مدیریت محصول و سیستم تصمیمگیری، تصریح کرد: کسانی که فقط ۲۰ درصد ایده را از بازار میگیرند مسیر اشتباهی را در پیش گرفتهاند. باید به این نکته توجه داشت که در مرحله نخست باید مشتری را پیدا کنیم، سپس اولویت خود را یافتن راهکار برای رفع نیاز مشتری قرار دهیم.
وی با تاکید بر اینکه خوب بودن کافی نیست و باید محصول عالی تولید کنیم، گفت: رشد خطی لزوماً بد نیست اما برای جذب سرمایه مناسب نیست. در نقطهای که پیشنهاد میکنیم تغییر مسیر ایجاد شود، قابلیت رشد مقیاسپذیر وجود ندارد. تیمهایی که قابلیت اسکیل شدن شدید ندارند یا بازار جذابی را انتخاب نکردهاند، باید تغییر مسیر دهند.
گفتنی است، در ادامه این نشست، ۱۱ استارتآپ شامل استارتآپ «پارس تک، منکو، استاک سرف، لمونی، پیمون، رادیکال مدیکال، بسازیم، رایاکال، زیترون، دکتر کلیم و سرو فناوران امید» فعالیتهای خود را معرفی کردند و مدیر سرمایهگذاری بخش نرمافزار شرکت توسعه کارآفرینی بهمن نیز درباره چگونگی جذب سرمایه در این شرکتها توضیحاتی ارائه داد.