زمینه همکاری شرکت مس سرچشمه با پارک علم و فناوری شریف فراهم شد

مسئولان امور نوآوری مجتمع مس سرچشمه با مدیران پارک علم و فناوری شریف برای تولید محصولات فناورانه و دانش‌بنیان در حوزه معادن گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری شریف، روز شنبه اول خردادماه  «دکتر سید محمدرضا جندقی کرمانی‌پور، مدیر امور نوآوری، دکتر سمیه جعفری، مشاور امور نوآوری و مهندس محمد حسین قنبرزاده، رئیس امور نوآوری مجتمع مس سرچشمه» از ناحیه نوآوری شریف بازدید کردند.

در نشستی که پیش از بازدید برگزار شد «سید حمیدرضا حسینی، مدیر فناوری پارک علم و فناوری شریف و علیرضا جعفر، مدیر توسعه نوآوری پارک علم و فناوری شریف» در دیدار با مسئولان نوآوری مجتمع صنعتی مس سرچشمه به تشریح برنامه‌های پارک پرداختند.

در ابتدای این نشست علیرضا جعفر با اشاره به سابقه فعالیت کارآفرینی دانشگاه گفت: از اسفند ماه سال ۱۳۷۹ مجموعه‌های مختلفی در حوزه فناوری و کارآفرینی در دانشگاه صنعتی شریف راه اندازی شده و با تأسیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۹۵، مهم‌ترین برنامه‌ این مجموعه هویت‌بخشی و توسعه زیست‌بوم شکل گرفته در مجاورت دانشگاه صنعتی شریف، تحت عنوان «ناحیه نوآوری شریف» قرار داده شد که موجب شتاب‌بخشی به روند شکل‌گیری و رشد کمی و کیفی شرکت‌های نوآور در این ناحیه شده است. هم‌اکنون بیش از ۵۰۰ شـرکت، ۱۵ شــتابدهنده، ۸  صندوق و شرکت سرمایه‌گذاری و ۱۰مرکز نوآوری در این ناحیه مستقر هستند.

سید حمیدرضا حسینی با اشاره به اینکه نمایشگاه ساخت داخل در سال ۱۳۹۸ نیازهای فناورانه مس سرچشمه را به نمایش گذاشت، گفت: از جمله ویژگی‌های محصولات مورد نیاز مس سرچشمه تنوع و فناورانه بودن آن‌ها است که ظرفیت زیادی برای تبادل فناوری ایجاد می‌کند. به طور کلی پارک علم و فناوری شریف با مجموعه‌های مختلفی ارتباط دارد که وجه اشتراک آن‌ها «توانمندی در واحد تحقیق و توسعه» است.

به گفته وی از ۱۵۰ واحد فناور عضو پارک علم و فناوری شریف، ۷۵ شرکت دانش‌بنیان است که در حوزه‌های فناوری اطلاعات، آب و محیط زیست، تولید اتوماسیون پیشرفته، مانیتورینگ خطوط صنعتی، عارضه یابی و هوشمندسازی خطوط تولید فعالیت دارند. بنابراین برای همکاری باید الویت و نیازهای مس سرچشمه مشخص باشد تا شرکت‌ها خدمات خود را عرضه کنند.

حسینی همچنین درباره چگونگی نحوه همکاری فی مابین گفت: مس سرچشمه می‌تواند به عنوان کارفرما از یک سو و شرکت‌های فناور از سویی دیگر به عنوان مشاور یا شریک راهبردی در تحقیق و توسعه محصولات فناورانه همکاری و مشارکت نمایند. شرکت های فناور هم می‌توانند نظارت لازم را بر اینکه محصول نهایی دانش فنی کافی داشته باشد، اعمال کنند. 

مدیر فناوری پارک علم و فناوری  شریف حوزه‌ هوشمندسازی را بخش خیلی خوبی برای همکاری عنوان کرد و گفت شرکت مس سرچشمه می‌تواند تسهیل کننده صادرات محصولات دانش‌بنیان باشد.

در ادامه جندقی، مدیر امور نوآوری مجتمع صنعتی مس سرچشمه با اشاره به مزیت تولید و صادرات مس در کشور، چند مورد از نیازهای فناورانه مس سرچشمه در حوزه الکترونیک را برشمرد و گفت: محصولات فناورانه نیاز به آگاهی از وضعیت جهانی و بومی‌سازی دارد و پروژه‌ها در نهایت ممکن است به کنسرسیومی در بخش‌های مختلف نیاز پیدا کنند.

وی با بیان اینکه شناسایی صحیح مساله از همه چیز مهم‌تر است، اظهار کرد: دانشگاه در هایتک کردن خطوط تولید و کاهش هزینه‌های تولید می‌تواند کمک کند‌. منابع انسانی و آموزش آن‌‌ها نیز در کرمان و در حوزه کشاورزی و پسته که ۳۰۰ هزار هکتار باغ در این شهر واقع شده جای کار دارد. او معتقد است ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها در ایران یک حلقه گمشده دارد.

جعفری، مشاور امور نوآوری نیز تاکید کرد که اشتغال در سوله‌های خالی وابسته به شرکت در رفسنجان که در منطقه ویژه اقتصادی قراردارد از اولویت‌های مس سرچشمه است.