رفع مسائل حیاتی صنایع با بهره‌مندی از ایده‌های فناورانه

روز دوشنبه 3 بهمن‌ماه، نشست تخصصی و مشترک پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف و شرکت معمار اندیشه پایا مهر (زچ) در دو نوبت در حوزه‌های خانه هوشمند و هوشمندسازی صنعتی با مهمان‌های اختصاصی و فعال هر حوزه در برج فناوری شریف برگزار گردید.

حوزه خانه هوشمند، با حضور آقای مهندس معماریان مدیرعامل شرکت پایا سازه پاسارگاد، آقای دکتر میرزایی مدیرعامل شرکت معمار اندیشه پایا مهر و سرکار خانم گمار مدیرعامل شرکت آریو در نوبت صبح برگزار شد.

در ابتدای این نشست “مهندس حمیدرضا معماریان؛ مدیرعامل شرکت پایا سازه پاسارگاد” درباره شروع فعالیت این مجموعه این چنین آغاز کرد: پایا سازه پاسارگاد یک شرکت مهندسی در حوزه صنعت ساختمان است که از کنار هم قرار گرفتن بهترین متخصصان و مهندسان کشور از سال 1379 شکل گرفته است و تا به امروز توانسته است پروژه‌های بزرگ ملی و بین المللی را به بهترین شکل ممکن پیاده‌سازی نماید. از جمله پروژه‌های اجرایی این مجموعه می‌توان به ابنیه و تاسیسات برج بین المللی تهران، مجموعه ی اقامتی-تفریحی البرزای عمان، گالری اکسپوی چین و اجرای عملیات شبکه توزیع برق و شبکه مخابرات شهرک برکت اشاره کرد.

همچنین وی یادآور شد: تمام تلاش این مجموعه در اعتلای دانش و تخصص مهندسی در ایران خلاصه می‌شود تا با تکیه بر همین دستاورد اساسی در بازارهای بین المللی منطقه نقش موثری ایفا کند و در حال حاضر از 15 پروژه مورد بررسی 3 پروژه در دستور کار خود دارند که به مهمترین آن، پروژه بیمارستان آتیه 2 می‌توان اشاره کرد.

در ادامه نشست ” دکتر محمدصادق میرزایی؛ مدیرعامل شرکت معمار اندیشه پایا مهر” ضمن معرفی مجموعه خود که در قالب دفتر نوآوری زچ به عضویت پارک علم و فناوری رسیده است، اشاره نمود: هدف این مجموعه از استقرار در ناحیه نوآوری شریف بهره‌مندی از دانش فنی و فعالیت‌های نوآورانه متخصصان این حوزه است و اینکه بتوانند در آینده پیش‌رو در پروژه‌های خود از ظرفیت توانمندی افراد نخبه شریف در قالب همکاری مشارکتی استفاده نمایند و به نوعی پل ارتباطی بین شرکت‌های نوپا و صنعت باشند.

در بخش دوم نشست، مدیران شرکت‌های حاضر به معرفی فعالیت‌ها و دستاوردهای مجموعه و فصل مشترک همکاری‌های خود با شرکت پایا سازه پاسارگاد پرداختند. شرکت‌های عصر گویش پرداز، سامانه‌های هوشمند سپهر شریف، فناوران سورین مهر توانا، شارژ مستر (شرکت‌های عضو پارک علم و فناوری)، راهبران اینترنت اشیاء لینکپ و سامانه‌های پیشرفته زرین از جمله مجموعه‌های فناور حاضر در این نشست بودند.

در انتهای این نشست مهندس حمیدرضا معماریان، دکتر محمدصادق میرزایی و مهندس زهره گمار، ضمن پرسش و پاسخ از مجموعه‌های حاضر و بررسی ظرفیت‌های همکاری با مجموعه، نظرات و پیشنهادات اشاره شده توسط شرکت‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند.

حوزه هوشمندسازی صنعتی، با حضور آقای مهندس مبصری معاون توسعه کسب‌وکار شرکت تناوب و آقای دکتر میرزایی مدیرعامل شرکت معمار اندیشه پایا مهر در نوبت بعد از ظهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست “مهندس مهدی مبصری؛ معاون توسعه کسب‌وکار شرکت تناوب”  به معرفی مجموعه تناوب پرداختند:  شرکت تناوب در سال 1366 تاسیس و به عنوان پیمانکار صنعتی فعالیت خود را آغاز نمود. طی این دوره اجرای بیش از ده ها پروژه ملی در حوزه های نیروگاهی، نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع معدنی شرکت تناوب را به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های پیمانکار مطرح نموده است و از ابتدای دهه 1380 تمرکز این مجموعه بر نصب و راه اندازی نیروگاه‌ها و علی الخصوص صنعت مس بوده است.

وی همچنین افزود: اگر بخواهیم فعالیت خود را در سطح بین المللی پیش ببریم فاصله زیادی از لحاظ تحقیق و توسعه در کشور ما با سایر دنیا وجود دارد و نیاز است که نزدیکی مراکز تحقیق و توسعه با شرکت‌های بزرگ بیشتر اتفاق بیوفتد به همین جهت تناوب در این راستا فعالیت می‌نماید تا اجرای پروژه های بزرگ از مرحله مهندسی تا مرحله راه اندازی را تسهیل نماید و حل مسئله زمینه‌ای است که به عنوان ماموریت مجموعه خود در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم مشخص کنیم که چطور می‌شود نوآوری را در فضای صنعت شتابدهی کرد.

به همین جهت، در راستای نوآوری در فضای صنعتی تلاش کرده‌ایم علاوه بر تمرکز بر نوآوری صنعتی در واحد توسعه کسب‌وکار، بر نوآوری دیجیتال نیز متمرکز شویم و از سال گذشته در شعبه ترکیه این موضوع را آغاز کردیم و به دنبال صادرات نوآوری دیجیتال هستیم.

در بخش بعدی نشست ” دکتر محمدصادق میرزایی؛ مدیرعامل شرکت معمار اندیشه پایا مهر” ابتدا به معرفی مختصری از شرکت پایا سازه پاسارگاد (به عنوان مدیر تحقیق و توسعه) پرداختند و اشاره نمودند که این مجموعه با بیش از 20 سال سابقه در صنعت ساخت تلاش می‌نماید تا تجربه نوآوری را در ساختار خود شکل دهد.

در ادامه افزودند: دفتر نوآوری صنایع زچ  با این هدف در اکوسیستم ناحیه نوآوری شریف مستقر شده است که بتواند از ارتباطات و شبکه‌ای که در صنعت دارد نیازهای آن را با توجه به دانش فنی موجود در اکوسیستم نوآوری پاسخ دهد، در واقع زچ به عنوان حلقه واسط صنعت با اکوسیستم نوآوری فعالیت می‌نماید و به دنبال پاسخ‌های فناورانه و عمیق برای بهره‌مندی در چالش‌های صنعت است. 

در بخش بعدی نشست، مدیران شرکت‌های حاضر به معرفی فعالیت‌ها و دستاوردهای مجموعه و فصل مشترک همکاری‌های خود با شرکت تناوب پرداختند. از جمله شرکت‌های فناور حاضر در نشست می‌توان به آرمان توربین شریف، گروه ماشین‌های هوشمد تنسور، پردیس مکاترونیک شریف (شرکت‌های عضو پارک علم و فناوری)، مهندسی وایرساد پایش (مرکز نوآوری امیرکبیر)، فناپ زیر ساخت، سکوی فناوری اطلاعات نسل پنجم نوتاش،  ژئورفرنس (مرکز رشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر)، خدمات افورماتیک راهبر و گیگا پرداز پارس اشاره کرد.

در انتهای این نشست مهندس مهدی مبصری و دکتر محمدصادق میرزایی، ضمن پرسش و پاسخ از مجموعه‌های حاضر و بررسی ظرفیت‌های همکاری با مجموعه، نظرات و پیشنهادات اشاره شده توسط شرکت‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند و برای بهره‌مندی از ظرفیت برخی از شرکت‌ها جلسات خصوصی در دستور کار قرار گرفت.