جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری کشور برگزار شد.

برگزیدگان «جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری کشور» در مراسمی که روز دوشنبه ۲۳ تیرماه با حضور «آقای دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری» و جمعی از مدیران ارشد این وزارت در محل سالن شهدای جهاد علمی برگزار شد، معرفی و تجلیل شدند.

«دکتر هادی خانیکی ، عضو هیئت علمی و استاد برجسته علم ارتباطات» در خصوص عالم‌گیری و نوظهوری ویروس کرونا گفت: این ویروس ما را با پدیده‌ای با نام علم باز روبرو کرد که این پدیده به سه شکل بروز داشت؛ ابتدا داده‌های باز که نهادهای علمی به عنوان منبعی برای تولید علم تعریف شدند و باعث تقویت سرمایه‌های اجتماعی شده و بحث بعدی انتشار باز بود که اسناد، مدارک و کتب در اختیار همه مردم قرار گرفت و در مرحله سوم منابع آموزشی باز بودند که در واقع آموزش را فراگیر کرده و باعث شدند افراد بیشتری تحت آموزش قرار گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: رصد اجتماعی بر موضوع کرونا در ایران به خوبی انجام شده و از مرحله اول یعنی نحوه مواجه اولیه جامعه با شیوع کرونا گذشته‌ایم و رصدها نشان داده که جامعه به طور نسبی خودش را با پدیده‌ای نو وفق داده و در این مرحله نقش ارتباطات بسیار پر رنگ شد و ما در قرنطینه‌ها و فاصله گذاری‌ها متوجه شدیم که فقط با کمک فضایی که علم ارتباطات برای ما باز کرده قادر به نفس کشیدن و ادامه زندگی هستیم و این امر سبب شد مردم بیشتر از گذشته به شبکه مجازی آمدند و همبستگی‌های اجتماعی و خیرخواهی در میان مردم شکل گرفت به گونه‌ای که نزدیک به ۴۱ درصد مردم در کارهای خیرخواهانه شرکت کردند.
وی تصریح کرد: اما در موج دوم کرونا شرایط جدیدی ایجاد شده است و رصد افکار شهروندان نشان می‌دهد که میزان نگرانی از آینده بیشتر شده و امید به از بین رفتن کرونا کمتر شده و وحشت و هراس افزایش یافته و نشان داده که ایمنی توده‌ای کارساز نبوده و باید به دانش ارتباطات و ساماندهی به شکل جدی‌تری فکر کرد.
دکتر خانیکی با اشاره به آنچه که باعث عود هراس عمومی در جامعه شده است گفت: باید با مشکل به شکل علمی و فرهنگی برخورد کنیم و اشتراک دانش در جامعه و جلب مشارکت مدنی امری ضروری است.
وی در ادامه افزود: یکی از فرصت‌هایی که توانست در دوران تهدید کرونا شکل بگیرد و در حقیقت یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ما در این دوران بود، بحث حوزه آموزش مجازی است که باعث پرتاب‌مان به جلو شد و در این پرتاب علاوه بر جنبه‌های فناورانه آن باید به نقش علم ارتباطات در حوزه‌های انسانی توجه کرد زیرا یک سری از مناسبات تغییر کرد و قدرت و اختیارات دانشگاه‌ها، اساتید و اعتبار آموزش افزوده شد.
دکتر خانیکی با اشاره به وضعیت جدید روابط عمومی‌ها در دوران کرونا گفت: ما اکنون با روابط عمومی‌هایی روبرو هستیم که دیگر تنها نمی‌توانند تکذیب‌گر یا متعجب باشند بلکه امروز روابط عمومی‌ها با خطر حباب‌های انعکاس صدا مواجه هستند که در جمع‌های بسته صداهایی تولید می‌شود که روابط عمومی نقش راست‌آزمایی این صداها را برعهده دارد و تولید مشارکتی اطلاعات را باید مد نظر قرار دهند.
وی درخصوص نقش فعلی روابط عمومی‌ها گفت: روابط عمومی‌ها باید به سوی یک گفتمان ارتباطی حرکت کنند که پارامترهایی دارد از جمله حوزه عمومی که در آن میل جامعه به خبر منفی بیشتر است، قشربندی که تنوع مخاطبان را نشان می‌دهد، رسانه‌های جمعی، رسانه‌های مجازی، رهبران افکار افرادی هستند که از مقبولیت بیشتری در جامعه برخوردارند، تحقیقات، نهادهای مدنی که نقش مهمی در انتشار اطلاعات دارند، بازیگران آکادمیک مانند اعضای هیئت علمی و صاحب‌نظران، بازیگران دولتی و نهادی که شامل کلیه مسئولان می‌شود و در نهایت کاربران که بر این اساس می‌توان به چند نکته مهم و قانون طلایی در امر روابط عمومی‌ها تاکید کرد.

سپس «دکتر محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» تاکید کرد: یکی از وظایف اصلی روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی، تزریق امید به جامعه است که از طریق ارائه دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشمندان و محققان کشور می‌توان امیدواری در جامعه را رونق بخشید.

دکتر نظرپور با بیان اینکه در عصر حاضر، افکار عمومی جامعه به عنوان قدرت برتر محسوس و نامحسوس و حتی نامرئی، جریان‌های اجتماعی و فرهنگی هر جامعه محسوب می‌شوند، افزود: هدایت و کنترل افکار عمومی، یک خط مشی و راهبرد قوی در دانش روابط عمومی است و در کارگاه‌های آموزشی همیشه مورد توجه قرار می‌گیرد.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با بیان اینکه نگاه به روابط عمومی‌ها نباید نمایشی و صرفاً تشریفاتی باشد، اظهار داشت: کار شما فقط انتشار اخبار روزمره، پوشش مراسم و تبلیغ برای مناسبت‌های ملی و مذهبی نیست. رسالت اصلی شما بازگویی و روایت شتاب پیشرفت و توسعه، امید بخشی به عموم مردم، جامعه دانشگاهی و نسل‌های آینده است.
به گفته وی، هنر روابط عمومی، تبدیل محدودیت‌ها به فرصت‌ها است که در انجام مواردی از قبیل همکاری و مشارکت در برگزاری همایش‌ها به صورت مجازی، اطلاع‌رسانی، دفاع از عملکرد و معرفی جامعه دانشگاهی و دستاوردهای علمی و پژوهشی به ویژه در این دوران کرونایی به خوبی متبلور می‌شود.
در پایان مراسم دکتر غلامی افزاود: مدت زیادی است که فناوری ارتباطات در جهان شکل گرفته و جمع کثیری از آن بهره گرفته‌اند، گفت: شیوع بیماری کرونا ما را به سمت توجه به فناوری سوق داد و توانستیم از مجموعه دستاوردهای بشری در این خصوص استفاده کنیم.

دکتر غلامی با اشاره به اینکه در دانشگاه‌ها نیز برای جلوگیری از آسیب دیدن به اجبار به سوی فناوری اطلاعات روی آوردیم، اظهار داشت: روابط عمومی ها همیشه نقش تاثیر گذار داشته‌اند به خصوص در دوران کرونایی که حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها کم‌رنگ شده و القای اینکه در دانشگاه‌ها هیچ خبر خاصی نیست، در اینجا نقش عملکرد روابط عمومی پر اهمیت است تا با اطلاع رسانی فعالیت‌های انجام گرفته در دانشگاه‌ها در این ایام، خبر تعطیلی دانشگاه‌ها را بی اثر و خنثی کند. در دوران شیوع کرونا دانشگاه‌ها باز بوده و به فعالیت ادامه می دادند و تنها شکل آموزش از آموزش حضوری به آموزش مجازی و الکترونیک تغییر یافت و این به معنای تعطیلی دانشگاه نیست.

وی با اشاره به شعار جشنواره مبنی بر «دانشگاه سبز؛ روابط عمومی سبز» روابط عمومی‌ها را بازوی تحقق مدیریت سبز در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی عنوان کرد و گفت: اثر گذاری روابط عمومی‌ها به صورت فردی و جمعی قابل احصاء و قابل انتظار است، البته ستاد وزارت علوم پشتیبانی برنامه‌های کلان را در پیش دارد و اداره کل روابط عمومی وزارت علوم باید خانواده آموزش عالی را همانند یک نخ تسبیح کنار هم نگه دارد.

دکتر غلامی افزود: با توجه به اینکه زمان از بین رفتن ویروس کرونا مشخص نیست، ما با تمام توان آماده پیشبرد امور دراین شرایط هستیم.

وزیر علوم در بخش دیگر سخنان خود برگزاری جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری و موسسات تابعه وزارت علوم را «اقدامی خوب و مناسب توصیف کرد» و خاطرنشان کرد: استفاده از فضای مجازی صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها را در پی دارد که باید در فضای جدید بیش از گذشته در دستور کار روابط عمومی‌ها در مجموعه آموزش عالی کشور قرار گیرد.

در پایان برخی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌های سراسر کشور، مراکز پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری و موسسات تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به بیان نقطه نظرات درخصوص جشنواره و موضوعات و مسائل کلان فراروی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در شرایط موجود پرداختند.

«دکتر علیرضا عبداللهی نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» از دریافت ۵۰۰۰ اثر در قالب فایل الکترونیکی در راستای تحقق «دانشگاه سبز، روابط عمومی سبز» خبر داد.

دکتر عبدالهی نژاد به اهداف این جشنواره اشاره کرد و افزود: «معرفی و تقدیر از روابط عمومی‌های فعال، خلاق و اثرگذار، ترویج فرهنگ مصرف بهینه منابع در روابط عمومی‌ها در راستای مدیریت سبز، توانمند سازی، ایجاد انگیزه برای رقابتی سالم و ارتقای جایگاه روابط عمومی‌ها» از اهداف اصلی این جشنواره به شمار می‌رود.
وی در ادامه تصریح کرد: جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در جایگاه جشنواره جشنواره‌ها و در مرحله نهایی جشنواره‌های منطقه‌ای سال ۱۳۹۸ با حضور ۶ منطقه از ۱۰ منطقه آموزش عالی برگزار می‌شود.
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم درخصوص محورهای این جشنواره خاطرنشان کرد: این محورها به دو دسته عمومی و ویژه تقسیم شده که بخش عمومی شامل «اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه‌ها»، «تبلیغات و انتشارات در راستای اجرای مدیریت سبز» و «روابط عمومی الکترونیک» و در بخش ویژه شامل مدیریت سبز و مصرف بهینه منابع و مسئولیت اجتماعی می‌شود.
وی به تقویم زمانی جشنواره اشاره کرد و افزود: اعلان فراخوان و ارسال دستورالعمل برگزاری جشنواره آبان ماه سال گذشته بود و مهلت ارسال آثار که دو بار نیز تمدید شد یک ماه و داوری آثار طی ماه‌های دی و بهمن ۱۳۹۸ و بررسی دقیق و نهایی آثار از سوی هیئت داوران خردادماه سال جاری صورت گرفت.

در این دوره از جشنواره، برای ایجاد رقابتی برابر و رعایت عدالت در ارزیابی و داوری آثار براساس دستورالعمل‌های موجود در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مبنی طبقه‌بندی، دانشگاه‌های سراسر کشور به چهار گروه (الف)، (ب)، (ج) و (د) تفکیک و در هر گروه در سه محور عمومی، رتبه‌های اول، دوم و سوم معرفی شدند. گروه پنجم نیز با توجه به نوع و ماهیت فعالیت‌ها، به پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم وفناوری تخصیص یافته است که در این گروه هم اعضا با یکدیگر به رقابت پرداخته‌اند.

در گروه (الف)، در بخش «اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه‌ها»، دانشگاه تهران رتبه اول، دانشگاه علامه طباطبایی رتبه دوم و دانشگاه فنی و حرفه‌ای رتبه سوم، در بخش «تبلیغات و انتشارات در راستای اجرای مدیریت سبز» دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه نخست، دانشگاه شیراز رتبه دوم و دانشگاه تبریز رتبه سوم و در بخش «روابط عمومی الکترونیک»، دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، خواجه نصیرالدین طوسی و تربیت مدرس به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در گروه (ب)، در بخش «اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه‌ها»، دانشگاه سمنان رتبه اول، دانشگاه بیرجند رتبه دوم و دانشگاه کاشان رتبه سوم، در بخش «تبلیغات و انتشارات در راستای اجرای مدیریت سبز» دانشگاه گیلان رتبه نخست، دانشگاه علوم کشاورزی گرگان رتبه دوم و دانشگاه الزهرا (س) رتبه سوم و در بخش «روابط عمومی الکترونیک»، دانشگاه‌های شهیدچمران اهواز، الزهرا (س) و گیلان به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

در گروه (ج)، در بخش «اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه‌ها»، دانشگاه حکیم سبزواری رتبه اول، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) رتبه دوم و دانشگاه مراغه رتبه سوم، در بخش «تبلیغات و انتشارات در راستای اجرای مدیریت سبز» دانشگاه هنر اسلامی تبریز رتبه نخست، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) رتبه دوم و دانشگاه تفرش رتبه سوم و در بخش «روابط عمومی الکترونیک»، دانشگاه‌های شهرکرد، حکیم سبزواری و شهیدمدنی آذربایجان به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

در گروه (د)، در بخش «اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه‌ها»، دانشگاه کوثر بجنورد رتبه اول و دانشگاه کاشمر رتبه دوم، در بخش «تبلیغات و انتشارات در راستای اجرای مدیریت سبز» دانشگاه کوثر بجنورد رتبه نخست و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی رتبه دوم و در بخش «روابط عمومی الکترونیک» نیز دانشگاه بزرگمهر قائنات شایسته تقدیر شناخته شدند.

در گروه پنجم که شامل پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم وفناوری می‌باشد، در بخش «اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه‌ها»، پارک علم و فناوری یزد رتبه اول، پارک علم و فناوری آذربایجان غربی رتبه دوم و موزه علوم و فناوری حائز رتبه سوم، در بخش «تبلیغات و انتشارات در راستای اجرای مدیریت سبز»، پارک علم و فناوری مازندران رتبه نخست و موزه علوم و فناوری رتبه دوم و در بخش «روابط عمومی الکترونیک»، پارک‌های علم و فناوری کردستان، فارس و خراسان رضوی به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

همچنین در بخش ویژه این دوره از جشنواره که حول دو محور ویژه شامل «مدیریت سبز و مصرف بهینه منابع» و «مسئولیت اجتماعی» برگزار شد، در بخش «مدیریت سبز و مصرف بهینه منابع»، دانشگاه اصفهان رتبه اول، دانشگاه رازی کرمانشاه رتبه دوم و دانشگاه مازندران رتبه سوم و در بخش «مسئولیت اجتماعی» نیز دانشگاه شهید چمران اهواز رتبه نخست، دانشگاه علامه طباطبایی رتبه دوم و دانشگاه‌های شهید بهشتی وبوعلی سینا به طور مشترک رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.