بازدید شهردار و رییس شورای شهر استان یزد از ناحیه نوآوری شریف

بازدید شهردار و رییس شورای شهر استان یزد از ناحیه نوآوری شریف

پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف امروز سه‌شنبه ۲۳ دی‌ماه، میزبان شهردار و رئیس شورای شهر یزد بود.

در این جلسه که با حضور «آقای مهندس مجید دهبیدی‌پور، رئیس پارک علم و فناوری شریف، آقای دکتر جمال الدین عزیزی، شهردار یزد، آقای دکتر غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد و آقای دکتر درهمی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد» برگزار شد، روند شکل‌گیری ناحیه نوآوری شریف و ایجاد نواحی نوآوری مشابه در استان‌ یزد بررسی شد.

در ابتدای جلسه آقای مهندس دهبیدی‌پور، پیشینه دانشگاه صنعتی شریف و تجربه ۲۰ سال کارآفرینی، فناوری و نوآوری را تشریح کرد.

ایشان افزود: شهرداری جزء نهادهای حاکمیتی پرقدرت است و همراهی آن با شورای شهر می‌تواند تصمیمات بزرگی را عملی کند.
در روند شکل‌گیری نواحی نوآوری دو اصل مهم باید در نظر گرفته شود: صیانت از بافت شهری و تعامل بیشتر با مردم، چرا که همدلی بین نهادهای مختلف و مردم و همچنین ترسیم الگوی متفاوت در حفظ آثار فرهنگی استان یزد یک فرصت محسوب می‌شود.

آقای مهندس دهبیدی‌پور اشاره کرد: برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نواحی نوآوری می‌توان مشوق‌هایی را برای آنان در نظر گرفت، از جمله؛ 

  • استفاده از خدمات شهری مانند پرداخت کمتر عوارض شهرداری
  • امکان صدور مجوزهای لازم از طرف پارک علم و فناوری
  • امکان هم‌افزایی و هم‌جواری واحدهای فناور با فراهم کردن امکاناتی مانند فضای کار اشتراکی و …

در ادامه جلسه آقای دکتر سفید، رییس شورای شهر یزد عنوان کرد؛

ما همیشه در شورای شهر آماده پذیرش از پیشنهادهای خوب هستیم چرا که برای بافت شهری هدف ما ایجاد کاربری‌های علمی، فرهنگی و فناوری است و در این باره همکاری خوبی با شهرداری داریم.

در پایان جلسه آقای دکتر عزیزی، شهردار یزد اضافه کرد:

اگر بخواهیم کارهای اصولی انجام بدهیم باید با واقعیات روبرو شویم. همه مراکز صنعتی در دنیا در دل شهر است و هیچ گونه مزاحمتی برای مردم ایجاد نکرده است بلکه مثلا با ایجاد سیستم حمل و نقل روان و در دسترس به کمک مردم آمده است.

آقای دکتر افزود: 

مجاورت ناحیه نوآوری با بافت فرسوده و فرهنگی یزد باید به صورت صحیح پیگیری شود. امروزه ما برای ایجاد کاربری‌های متفاوت در شهر الزام داریم و حتی در نقاط مختلف شهر، فضاهایی داریم که با ایده صحیح می‌تواند تبدیل به محلی برای کارهای فناورانه شود.
با این نگاه ما می‌توانیم همه خدمات شهری و حمایت‌ها را ارایه دهیم. ولی باید بدانیم نیازهای مردم و شرکت‌های فناور باید در یک راستا دیده شود.

و در نهایت باید این نکته را در نظر بگیریم که ایجاد یک زیست بوم فناورانه یکی از اهداف شهرداری در زمینه شهر هوشمند است.

در پایان جلسه که با استقبال مدیران و معاونان شهرداری و شورای شهر یزد روبرو شد، بازدیدی از مجتمع خدمات فناوری دانشگاه، ایستگاه نوآوری شریف و مرکز فناوری‌های هوشمند شهری صورت گرفت.