اسمارت گپ سلسله دورهمیهای صمیمی با حضور فناوران است که آخر هر ماه توسط پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در ناحیه نوآوری شریف برگزار میشود. هر جلسه در خصوص یک موضوع تخصصی درباره دغدغههای شرکتهای دانشبنیان صحبت میکنیم و سه نفر از ندیران موفق هر حوزه، همراه ما خواهند بود تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.
در اسمارتگپ به دنبال راهحلها هستیم. راهحل برای مسائلی که شاید بارها در فضای فناوری و نوآوری کشور مطرح شده باشند اما سرانجام مشخصی نداشتهاند. سرنخهایی که مسیر رشد را برای دیگر شرکتهای فناور هموار خواهد کرد.
تا بحال هفده جلسه از سلسله جلسات اسمارتگپ برگزار شده است. هجدهمین اسمارت گپ با موضوع “اپلیکیشن کاربردی” روز چهارشنبه 26 خردادماه 1400 برگزار شد. سه مهمان ویژه در این برنامه همراه ما بودند.
- آقای مهندس امین پهلوانزاده(مدیرعامل شرکت همراه مکانیک)
- آقای دکتر رضا حسامیفرد (مدیرعامل شرکت گهواره)
- آقای مهندس علیرضا کرمی (Technical Product Manager at Paradigm Creative Communications Agency)
در ابتدا، آقای پهلوانزاده به معرفی خود پرداخت:
” من مدیرعامل شرکت همراه مکانیک هستم و در دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی شیمی تحصیل کردم و بعد از فارغالتحصیلی تجربهای کوتاه، کار در زمینه نفت داشتم و همزمان در مرکز مطالعاتی دانشگاه شریف مشغول بهکار بودم و پس از مدتی تمام تمرکزم را روی کارهای پژوهشی، آموزشی، کارهای نو درحوزه نفت و انرژی، کنفرانس و کنگره گذاشتم و بعد از کار در این حوزهها، کار را در زمینه کسبوکار شروع کردم. در حدود پنج سال اخیر در چند شرکت تمرکز کردیم که درحال حاضر نیز پا برجا هستند. مهمترین کاری که این اواخر انجام دادیم، شرکت همراه مکانیک است. من جز موسسین اسمارت اپ هم هستم که در حوزه استارتاپ و سرمایه گزاری فعالیت میکند.”
در ادامه، آقای حسامی فرد نیز به معرفی خود پرداخت:
” من مدیرعامل گهواره هستم، کارشناسی مهندسی کامپیوتر در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناسی ارشد و دکترای هوش مصنوعی از دانشگاه صنعتی شریف؛ که قصد مهاجرت ازایران را داشتم اما به دلایلی تصمیم گرفتم در ایران بمانم و کارهای پژوهشی انجام دادم.
من فعالیت خود را در اکوسیستم استارتاپی از اواخر ۹۳ شروع کردم و مدیر پروژه آیبرتر بودم که پس از مدتی به دانرو تغییر نام داد. بعد از اینکه از پیک برتر جدا شدم، استارتاپی با نام زیبازی در حوزه گیمیفیکیشن راه انداختیم که همچنان نیز کم و بیش به فعالیت خود ادامه میدهد.
زمانی که روی زیبازی کار میکردیم، به این نتیجه رسیدیم که میشود از طریق بازیها، تربیت کودکان را بهبود داد و به مرور زمان متوجه شدیم دسترسی آسان به محتوای تربیتی کودکان نیاز جدی در بازار است و مشکلی که والدین با آن روبهرو هستند، این است که روزانه حجم بالایی از محتوا تولید میشود که متناسب با سن کودک آنها نیست و به سختی میتوانند محتوای تربیتی و آموزشی مورد نیاز خود را بیابند.
از همین جا ایده راهاندازی استارتاپ گهواره شکل گرفت. در اوایل سال ۹۶ ابتدا ایده را از طریق یک بات تلگرامی تست کردیم و بعد از اینکه از کشش بازار مطمئن شدیم، از اوایل سال ۹۷ وارد فاز توسعه اپلیکیشن گهواره شدیم و در حال حاضر اپلیکیشن اندروید گهواره در بازار لانچ شده است.”
در ادامه گفتوگو آقای پهلوان زاده به نحوه شکلگیری ایده برای یک کسبوکار و ساخت یک برنامه کاربردی پرداخت:
” اپلیکیشن انواعی دارد، در مواقعی اپلیکیشنی وجود دارد که مخاطب یک بار آن را دانلود میکند و از محتوای آن استفاده میکند و آپدیت نمیشود؛ و درمورد دیگر یک اپلیکیشن به یک سامانه یا سرور متصل است که اطلاعات آپدیت شونده دارد که آن اطلاعات در طول زمان برای ما ارزشمند است لذا، تیمی باید در پشت آن کار کند که دائم بتواند محتوای آپدیت شده را در اپلیکیشن قرار دهد و این تیم هم از نظر فنی و هم محتوایی فعالیت داشته باشند، مثل: اپلیکیشنهای آموزشی و گیمها.
یک مرحله دیگر هم که وجود دارد فراتر از محتواست، یعنی یک بیزنس پشت اپلیکیشن قرار دارد که یک خدمات غیرمحتوایی هم دارد، اینها بیزنسهای بزرگتری هستند که اپلیکیشن ابزار ارتباطی آنها است و اصل بیزنس چیز دیگریست، مثل: دیجیکالا، که یک market place است که شش هزار نفر در آنجا مشغول به کار هستند و اپلیکیشن آن فقط یک راوی بین مشتری و بیزنس است؛
همراه مکانیک هم از این جنس است، یعنی همراه مکانیک بیزنسی است که خیلی فراتر از اپلیکیشن فعالیت میکند؛ اپلیکیشن همراه مکانیک ابزار ارتباطی آن است یا در واقع ابزار سفارش دهی محسوب میشود تا با مشتری در طول خدماتش در ارتباط باشد.
ایده کسبوکار همراه مکانیک از یک مسئله واقعی شکل گرفت، یکی از دوستان که نیاز به مشورت داشت برای خرید خودرو این مسئله را مطرح کرد و همین باعث ایجاد ایده اولیه شد.”
در ادامه، اقای حسامی فرد نیز به نحوه شکلگیری ایده پرداخت:
” ما در زیبازی یک ایده داشتیم آن هم این بود که بتوانیم از بازی سازی در حوزههای مختلف چالشها را حل کنیم.
فرزندپروری فضای حساسی است که برای والدین اهمیت دارد، تربیت درست در زمان مناسب انجام گیرد. به نظر من مزیت رقابتی که گهواره نسبت به سایر رقبا دارد این است که ما تلاش کردهایم در همه بخشها محتوای متناسب با سنین مختلف را به والدین ارائه دهیم تا والدین مجبور نباشند برای پیداکردن محتوای مورد نظر خود ساعتها جستوجو کنند.
در بخش شبکه اجتماعی نیز والدین پس از اینکه اطلاعات کودک خود را وارد کردند، میتوانند با سایر والدینی که کودکان همسن آنها را دارند، در ارتباط باشند، به محتوای هم دسترسی داشته باشند و پاسخ سوالات یکدیگر را بدهند.”
آقای پهلوان زاده دررابطه با ایده کاربردی گفت و گو را ادامه داد:
” اساسا ایدهای که بشود حول آن کسبوکار راه انداخت و بتواند مسئلهای را حل کند، کاربردی است. ما در زندگی عادی خود به عنوان: شهروند، دانشجو، استاد، کارمند، کارآفرین و… یک سری خدمات را از مجموعههای دولتی یا خصوصی دریافت میکنیم که در مواردی متوجه میشویم کیفیت خدمات پایین است؛ وقتی با خود میگوییم من میتوانم با یک ایده خاص یک مسئله را حل کنم، این یک ایده کاربردی است.
مورد دیگری که وجود دارد این است که لازم نیست در حل مسئله، کار جدیدی انجام دهیم و فقط لازم است همان کار را به شیوه نوین و قابل قبول انجام دهیم.”
در ادامه گفتوگو آقای حسامی فرد به موضوع اعتبارسنجی ایدهها پرداخت:
” تقریبا یکی از بزرگترین سرمایههایی که یک تیم خوب استارتاپی میتواند داشته باشد و تبدیل به یکی از موانع رشد و یادگیری آن شود، خلاقیت و قدرت حل مسئله خودش در صورتی که نتواند جای درستی از آن استفاده کند، است.
وقتی به صدای کاربران و نیازهای آنها توجهی نمیکنیم و صرفا ایدهها توسط یک مجموعه شکل میگیرد معمولا راه حل کاملی بوجود میآید که کاربردی نیستند! “
آقای پهلوان زاده نیز در رابطه با اعتبار سنجی ایدهها به ادامه بحث پرداخت:
” خیلی وقتها تیم یا شخصی ایدهای را شروع میکند که آن ایده مسیری میشود برای کارهای جدیدتر و دنیایی از فرصتها را ایجاد میکند؛ در حوزه اختراعات در صد سال اخیر همین موضوع مطرح بود و افراد بجای اینکه اختراعهای تکراری انجام دهند، اختراعهای یکدیگر را بهبود میبخشیدند و این باعث افزایش اختراعات در صد سال اخیر بود.
باید ایدهها را در شبکههای اجتماعی محک بزنید تا شاهد استقبال و فیدبکها شوید که از این طریق ایده خود را کاملتر و بهتر کنید.”
در ادامه، آقای پهلوان زاده در رابطه با انتخاب هم تیمی صحبتهایی را ارائه داد:
” درصورت داشتن یک ایده وقتی احتمال موفقیتمان بیشتر میشود که یک تیم خوب داشته باشیم. مهمترین معیار یک تیم خوب داشتن انگیزه، علاقه و اعتماد است با هدف اولویت قرار دادن منافع جمعی بر منافع شخصی.”
در ادامه، آقای حسامی فرد در رابطه با موضوع: رشد و بلوغ ایده، به موضاعاتی پرداخت:
” ساخت اپلیکیشن از راههای مطمئن شدن از چیزی که خوب کار میکند نیست، باید قبل از ساخت برنامه به پیدا کردن مشکل و راهحلهای آن بپردازیم.
برای رشد یک اپلیکیشن باید به سراغ یک اهرم رشد برویم؛ اهرم رشد، یک فرایندی است که شما بتوانید کاربری که جذب کردید تبدیل به مشتری کنید و درآمد کسب شده توسط مشتری از هزینههای اولیه بیشتر باشد.
در تیم گهواره، اینستاگرام یک اهرم رشد بود که ما توانستیم کاربران اینستاگرام را به کاربران اپلیکیشن تبدیل کنیم.
بلوغ ایده، زمانی اتفاق میافتد که شما متوجه میشوید که طبق نیاز کاربران کارهای جدیدی انجام دهید و اگر مسیر اعتماد سازی به درستی طی شده باشد شما یک قدم از بقیه افراد جلو هستید.”
آقای حسامی فرد در رابطه با شکست و افول یک ایده بحث را پایان داد:
” وقتی برای آرزوهایتان تلاش کردید و در آن شکست خوردید نباید ناامید شوید. مهم ترین دلیلی که برای آن زندگی میکنیم آرزوهایمان است.
برای من اهمیتی ندارد مشکل فرزند پروری خانوادهها را من حل کنم یا یک شخص دیگر؛ اگر کسی آرزویی دارد و برای تحقق آن تلاش میکند مهم نیست که خودش آن آرزو را محقق میکند یا فردی بجز خودش.”