رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت: ناحیه نوآوری شریف تا روزی که به ناحیهای با ویژگیهای اصلی نواحی نوآور دنیا برسد فاصله دارد اما همین فضایی که تاکنون شکل گرفته کانون امید و ارزشآفرینی است.
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری شریف روز دوشنبه ۲۸ تیرماه رویداد SIDea به دلیل محدودیتهای بیماری کووید-۱۹ به صورت پخش زنده در آپارات برگزار شد. رویداد یاد شده به صورت فصلی و با حضور مهمانانی از ناحیه نوآوری شریف برگزار میشود.
این رویداد قصد دارد به معرفی چهرههای موفق ناحیه نوآوری شریف بپردازد و روایتگر داستان موفقیتشان باشد. نام رویداد از ترکیبSID(sharif innovation district ) و Idea برداشته شده است. شعار «از ایده تا دیده» نیز از نام رویداد الگو گرفته شده است. هر یک از مهمانان در یک پنل پرسش و پاسخ به سوالاتی در مورد مسیر توسعه کسبوکارشان، ایدههای اولیه و مسیر بلوغ ایده، تاثیر حضور در ناحیه نوآوری بر میزان موفقیت، شبکهسازی و اهمیت داشتن یک شبکه از افراد و سوالات مخاطبان پاسخ میدهند.
در این رویداد «مهندس مجید دهبیدیپور، رئیس پارک علم و فناوری شریف، دکتر احمد آبنیکی مدیرعامل شرکت پینکت، مهندس پویا مصدق موسس شرکت بهترینو، دکتر آزاده کبریایی و مهندس حمیدرضا نصیری از شرکت آرسین» حضور داشتند.
مهندس مجید دهبیدیپور، رئیس پارک علم و فناوری شریف، در اولین قسمت این رویداد با اشاره به اینکه ناحیه نوآوری شریف محدوده ۲۵۰ هکتاری اطراف دانشگاه است که از جنوب به خیابان آزادی، از شرق به بزرگراه یادگار امام و از شمال به بزرگراه شیخ فضلالله نوری منتهی میشود، گفت: این ناحیه دیماه سال ۱۳۹۷ در برنامهای باحضور شهردار، رئیس دانشگاه و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اولین بار معرفی شد.
دهبیدیپور با بیان اینکه فعالیت ناحیه نوآوری شریف به این معنی نیست که این فضا یک فضای خاص و حصارکشی شده باشد، تصریح کرد: یک ویژگی مثبت این است که شرکتها در ناحیه نوآوری فعالیتهای خود را دارند و در کنار آن دانشگاه و سایر مردم نیز حضور دارند.
رئیس پارک علم و فناوری شریف همچنین با اشاره به اینکه نواحی نوآوری در دنیا چهار ویژگی دارند، گفت: ویژگی اول این است که در نواحی نوآوری رهبران نوآوری یعنی شرکتهای بزرگی که ارزش آفرینی آنها متصل به نوآوری است حضور دارند. ویژگی دوم تفاوتهای معماری این نواحی از لحاظ منظر شهری است. ویژگی سوم هم این است که نواحی نوآوری با زندگی، کار و تفریح مردم بیگانه نیستند. ویژگی آخر نیز برخورداری از مشوق های ملی و محلی است که در ایران به حمایتهای دولتی و قانونی مانند شهرداری بر میگردد.
وی با بیان اینکه دانشگاه سرچشمه این رودخانه نوآوری است، تصریح کرد: البته در زمینه معماری شهری ضعفهایی وجود دارد که باید بهبود پیدا کند. در حوزه مشوقها نیز باید تعامل بیشتری انجام شود. یکی از این مشوقها دسترسی به نیروی انسانی است که باعث میشود شرکتها وارد ناحیه نوآوری شوند. مشوق دیگر مربوط به شبکه است، به این معنی که حضور شرکتهای گوناگون امکان همکاری استراتژیک و حضور سرمایهگذاران خطرپذیر را فراهم و دسترسی به آنها را تسهیل میکند. همچنین شرکتهای مستقر در ناحیه نوآوری شریف می توانند از مشوقهای قانونی استفاده کنند.
به گفته دهبیدیپور، انواع سازمانهای مستقر در ناحیه نوآوری نیز شامل شرکتهای نوپا و دانشبنیان است که کار فناورانه انجام میدهند، سرمایهگذاران خطرپذیر، مراکز نوآوری و گروه آخر تامینکنندگان خدمات مانند شتابدهندهها و تامینکنندگان امکانات رفاهی و غیره هستند.
وی در ادامه نقش پارک علم و فناوری در توسعه ناحیه نوآوری را مداخله حداقلی تسهیلگری، ارائه خدمات و رفع موانع شرکتها عنوان کرد و گفت که پارک علم و فناوری باید با مداخله حداقلی به رشد و توسعه شرکتها در ناحیه نوآوری شریف کمک کند.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شریف همچنین مردم را رکن اساسی نوآوری در تجربیات دنیا دانست و گفت: توسعه باید منجر به رفاه شود و در غیر این صورت رشد پایدار نخواهد بود. بنابراین مردم باید به عنوان یک اصل دیده شوند. در این زمینه شرکتها باید برای مردم مزاحمت نداشته باشند، بلکه به جای پراکنده بودن در چندین نقطه از شهر، کلونی شرکتها ایجاد شود. شرکت ها نباید در نقاط مسکونی مستقر شوند. همچنین مردم باید بتوانند از خدمات آموزشی و توانمندسازی مرکز کارآفرینی و معاونت فرهنگی مرتبط با دانشگاه و ناحیه نوآوری و خدمات رفاهی مثل استخر یا پارکینگ بهرهمند شوند.
تحریم و محدودیت ارزی، سنگ بزرگ پیش پای کارآفرینان
در ادامه این رویداد دکتر آزاده کبریایی و مهندس حمیدرضا نصیری، از شرکت آرسین از برنامهها و همچنین دشواریهای پیش روی خود صحبت کردند.
این گروه ابتدا در سال ۱۳۸۶ برای ساخت زیردریایی بدون سرنشین و خودروهای سیالاتی با هم همکاری میکردند، اما حالا در قالب یک شرکت بر سیستمهای اپتوالکترونیک و دوربینهای تصویربرداری پیشرفته متمرکز شدند.
نصیری از سر و کار داشتن با دولتها به دلیل نوع محصول، بروکراسیهای اداری بعد از ثبت شرکت، شرایط اقتصادی کشور برای شرکتهای تولیدی به لحاظ تامین قطعات از خارج و تامین ارز و همچنین دشواری حضور در بازارهای صادراتی به دلیل مسائل مربوط به تحریم را ازجمله چالشهای یک شرکت فعال در حوزه محصولات های-تک عنوان کرد و گفت: این مسائل باعث شده به جای تمرکز بر ساخت، درگیر حواشی باشیم.
او در ادامه دو کتاب «تدوین کسبوکار و تولید ناب» را برای کسانی که میخواهند وارد فضای کسبوکار شوند معرفی کرد.
کبریایی نیز به دانشجویان پیشنهاد کرد به جز موضوعات خدماتی به موضوعات تولیدی هم فکر کنند و گفت که برای مثال آمریکا اول جنرال الکتریک داشت و بعد گوگل را ایجاد کرد.
نصیری هم از تشویق دانشجویان به فعالیت در شاخههایی که بستر و تکنولوژی آن در کشور وجود ندارد و به دلیل تحریم، دسترسی به آن هم ممکن نیست و بازار کوچکی هم دارند (از جمله موتور هواپیما و برخی تجهیزات خودرو)، تصریح کرد: وارد کردن دانشجویان به این محیطها انگیزه، وقت و فرصتهای آنها را از بین میبرد.
تمرکز مداوم بر حل مشکل مشتریان، کلید رشد استارتآپهاست
در ادامه دکتر احمد آبنیکی، موسس مجموعه پینکت که در زمینه تحویل کالاهای سوپرمارکتی از فروشگاه زنجیرهای فعالیت میکند در این رویداد صحبت کرد.
آبنیکی با بیان اینکه این شرکت شغل جدیدی به نام خریدیار ایجاد کرده از فعالیت بیش از ۱۰۰ خریدیار در حال حاضر خبر داد و گفت: این اپلیکیشن برای خرید و تحویل محصولات سوپرمارکتی با استانداردهای مناسب طراحی شده است. در حال حاضر تمرکز آن بر صیفیجات، میوهجات و کالای سوپرمارکتی است. برنامه این است که در آینده به همه کالاهای روزمره گسترش پیدا کند.
وی با بیان اینکه خریدیار تنها با داشتن یک گوشی هوشمند میتواند شغلی با درآمد حداقل یک و نیم برابر حقوق پایه داشته باشند، تصریح کرد: هدف این است که شکل جدیدی از خرید ایجاد کنیم و نگاه نسل جدید را به خرید تغییر دهیم. استقبال هم به گونهای بوده که نسبت به سال گذشته سفارشات و میزان فروش این اپلیکیشن ۱۵ برابر شده و در حال حاضر ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار کاربر که ۳۰ درصد از آنها به صورت ماهانه خرید خوبی میکند فعال هستند.
آبنیکی به عنوان توصیه به دانشجویان نیز گفت که افرادی میتوانند در کسبوکار جدید موفق شوند که نسبت به حل مشکل کاربران همواره حساسیت داشته باشند.
هوشمندانه وارد مسیر کارآفرینی و استارتآپ شوید
مهندس پویا مصدق، موسس سایت بهترینو نیز در ادامه این برنامه با بیان اینکه هرکس به دنبال بهترین مکان مانند رستوران، گلفروشی و غیره بگردد در بهترینو آن را پیدا میکند، گفت: ایده این کار از سال ۱۳۹۷ شروع شده و مدل درآمدی آن از شیوه حق عضویت و تبلیغات است.
او همچنین با بیان اینکه اطلاعات تهران از سایر شهرها در این سایت کاملتر است گفت: این اطلاعات به طور طبیعی کامل خواهد شد. ما از همان ابتدا تعداد زیادی ایده را امتحان میکردیم و آنها را سختگیرانه به آزمایش میگذاشتیم.
مصدق در پایان تاکید کرد که جذب سرمایه حکم چاقو را دارد و میتواند یک استارتآپ را بکشد بنابراین تامین مالی تنها دلیل موفقیت یک استارتآپ نیست. ضمن اینکه دانشجویان باید توجه داشته باشند کارآفرینی و ایحاد کسبوکار دشواریهای خود را دارد و این مسیر برخلاف تبلیغاتی که از آن میشود همیشه خوشایند نیست و چالشها و معضلات خاص خود را دارد.