مراسم افتتاحیه فضای جدید مرکز کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه شریف روز سهشنبه 26 دیماه 1402 برگزار شد.
پیش از مراسم افتتاحیه نشستی با مجموعه آفتاب، که در صنعت بازاریابی و تبلیغات پیشرو است برگزار شد. این مجموعه با انعقاد توافقنامه همکاری مشترک با پارک علم و فناوری شریف، فصل جدیدی از همکاریهای مختلف را آغاز کرده است. یکی از این اقدامات، نوسازی و بهسازی فضای مرکز کارآفرینی پارک علم و فناوری شریف است.
این نشست با حضور دکتر بهنام طالبی؛ رئیس پارک علم و فناوری شریف،دکتر حدادپور؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، دکتر ستاری؛ معاون سابق علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهندس دهبیدیپور؛ رئیس سابق پارک علم و فناوری شریف و مازیار حبیبینیا مدیرعامل هلدینگ شرکتهای ارتباطی شبکه آفتاب و سایر مدیران این مجموعه برگزار شد.
در ابتدا مهندس علیرضا جعفر مدیر مرکز کارآفرینی شریف ضمن خیرمقدم به حضار و مدیران حاضر در جلسه، اشاره کرد که این اتفاق صرفا در یک بازسازی ساده خلاصه نمیشود و هلدینگ آفتاب اثر جاودانه و ماندگار در دانشگاه صنعتی شریف خلق کرده است که علاوه بر بهسازی فضای مرکز، خاصیتی آهنربایی در جذب دانشجویان و استادان فناور خواهد داشت.
پس از آن دکتر طالبی ضمن تقدیر از هلدینگ آفتاب در نوسازی و بهسازی فضای مرکز کارآفرینی گفت: مرکز کارآفرینی شریف نقطه شروع تمامی برنامهها و نهادهای نوآورانه دانشگاه است و نقشی کلیدی در توسعه زیستبوم ناحیه نوآوری شریف دارد.
در ادامه مازیار حبیبینیا مدیرعامل و از بنیانگذاران هلدینگ آفتاب ضمن اشاره به یاد و خاطره مرحوم رضا حداد به عنوان یکی از موسسان این مجموعه اشاره کرد که اتفاق حاضر در مرکز کارآفرینی شریف یکی از بهترین تجربههای این مجموعه در دو دهه فعالیت خود است که با یک نهاد دانشگاهی داشته است و امیدوار است این فضای جدید بتواند منجر به تقویت روحیه امیدآفرینی بین دانشجویان شود.
سپس دکتر حدادپور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه نیز ضمن تشکر از فعالیتهای آفتاب، به اهمیت چنین اتفاقاتی در بدنه دانشگاه اشاره کرد و بیان داشت ثمره و ارزش واقعی این اتفاق مرکز در سالهای بعدی به خوبی مشخص خواهد شد.
در ادامه برنامه، لوح تقدیر و یادبود ویژهای از طرف پارک علم و فناوری دانشگاه شریف به هلدینگ شرکتهای ارتباطی شبکه آفتاب اهدا شد.
مرکز کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه شریف اولین مرکز کارآفرینی دانشگاهی در ایران است که با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی بین دانشجویان و استادان فعالیت خود را در دانشگاه صنعتی شریف آغاز کرد. در این مرکز طیف متنوعی از رویدادها، مسابقات و برنامههای مختلف در حوزه راهاندازی کسبوکار و تیمسازی برگزار میشود. برنامههای مربوط به حل مساله و ایدهسازی از برنامههای جدید این مرکز است که از زمستان 1401 با اتصال به ساختار پارک علم و فناوری شریف آغاز شده است و در همکاری گسترده با بخش خصوصی و صاحبان صنایع ادامه خواهد داشت.
در حقیقت با آغاز برنامههای جدید، مرکز کارآفرینی دهه سوم عمر خود را با رسالتی جدید ادامه خواهد داد. رسالتی که در آن نقش مرکز علاوه بر ترویج فرهنگ کارآفرینی، به برنامههای مرتبط با ایدهسازی و شکلدهی به ایدههای فناور نیز اختصاص خواهد داشت و از طرفی مرکز کارآفرینی تکمیلکننده زنجیره ارزش پارک علم و فناوری شریف در ایجاد و حمایت از کسبوکارهای فناور و دانشبنیان خواهد شد.
با اضافه شدن این ماموریت به مرکز کارآفرینی، لزوم برنامهای ویژه برای تحقق نتایج آن احساس میشد که در نهایت به طراحی و اجرای آزمایشگاه ایدهسازی ختم شد. برنامهای که بتواند هدایتگر جریان ترویجی مرکز به سمت ایدهسازی و تیمسازی باشد.
آزمایشگاه ایدهسازی، برنامهای تحت مدیریت مرکز کارآفرینی است که با اختصاصدادن منابع و ارائه خدمات هدفمند به دانشجویان و اساتید و فارغالتحصیلان دانشگاه صنعتی شریف در فضای جدید مرکز، کمک میکند تا بتوانند ایدههای کارآفرینانۀ خود را پرورش داده و تشکیل تیم دهند. در ادامه چند نمونه از جزییات این برنامه در قالب امکانات و خدمات آزمایشگاه ایدهسازی بیان شده است. تمامی خدمات آزمایشگاه برای دانشجویان و استادان دانشگاه شریف رایگان است.
فرصت های تیمسازی و ایجاد ارتباطات جدید
آزمایشگاه ایدهسازی فرصت شبکهسازی و ارتباطگیری با متخصصان مرتبط با ایدههای دانشجویان را خواهد داد و مسیر رشد ایدهها را سرعت میدهد.
فرصت حضور در یک محیط خلاقانه و استارتاپی
آزمایشگاه ایدهسازی یک فضای عمومی دارد که افراد یا تیمها میتواند از این فضا استفاده کنند و جلسات کاری یا جلسات مشاوره خود را در این فضا داشته باشند. همچنین روی توسعه ایدههای خود کار کنند. حضور در چنین فضایی امکان همافزایی با سایر افراد حاضر در آزمایشگاه ایدهسازی را فراهم میکند.
فرصت تسهیلگری
مهم ترین بخش فرآیند آزمایشگاه، تسهیلگری و راهنمایی است. افرادی در آزمایشگاه حضور دارند که صاحبان ایده را به سایر منتورها، مشاوران و متخصصان کسبوکار وصل میکنند تا به این شکل بتوانند سریعتر از قبل مسیر توسعه ایدههای خود را طی کنند.
رویدادهای هدفمند
با هدف شبکهسازی در شکلگیری و توسعه تیمها و آموزش اعتبارسنجی ایده، رویدادهای متنوعی در آزمایشگاه برگزار میشود. خیلی از تیمها به واسطه حضور و فعالیت در همین رویدادها شکل گرفته است.