در وبینار «جغرافیای نوآوری» که روز دوشنبه ۲۲ آذرماه از سوی پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، به ابعاد مختلف عملکرد یک ناحیه نوآوری، سیر تاریخی و نقش دانشگاه در آن پرداخته شد. این وبینار با مدیریت «مونا ناصری؛ مدیرعامل و همموسس شتابدهنده بانا» برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی پارک علم و فناوری شریف، در ابتدای برنامه «علیرضا جعفر، مدیر توسعه نوآوری پارک» به مصداقهای عینی از همجواریهایی در ناحیه نوآوری شریف اشاره کرد که منجر به همافزایی شده است. علیرضا جعفر مصداقهای همافزایی را در دسترسی سریعتر شرکتهای همجوار به مشتریان کلیدی، شرکای کلیدی و سرمایهگذاران تخصصی میدانست که به نمونهای از هر کدام در ناحیه نوآوری شریف اشاره کرد.
«امیر عسگری، مدیرعامل بنیاد توسعه علم و نوآوری خوارزمی» در این وبینار با اشاره به سیر تاریخی نواحی نوآوری اظهار کرد: بحث زمان و مکان در ناحیه نوآوری اهمیت دارد. همچنین سیر تاریخی ناحیه نوآوری با پارکها متفاوت بوده و در ناحیه نوآوری، همزیستی انسانی با پارک پررنگ است.
وی با بیان اینکه مثلث دولت، دانشگاه و بخش خصوصی در ناحیه نوآوری تاثیرگذار است، تصریح کرد: در بررسی ناحیه نوآوری باید به این نکته توجه شود که فناوری همیشه وجود داشته و جریان دارد.
مدیرعامل بنیاد توسعه علم و نوآوری خوارزمی در ادامه با اشاره به لزوم شکلگیری نهاد لنگرگاهی در ناحیه نوآوری، اظهار کرد: به عبارت دقیقتر، باید یک نهاد مداخلهگر حضور داشته باشد که دانشگاه گزینه مناسبی برای آن، بهعنوان نهاد لنگرگاهی است.
عسگری با بیان اینکه انباشتگی دانش در دانشگاهها موردنیاز شرکتها است، گفت: دانشگاه و شرکتهای همجوار میتوانند تبادلاتی داشته باشند و از این طریق رفاه ناحیه را هم بالا ببرند. از طرف دیگر، ما با مفهوم دانشگاه توزیعشده مواجه هستیم، به طوری که در یک ناحیه دانشگاه میتواند خود راهبری و دیگر راهبری را برعهده بگیرد.
وی همچنین با اشاره به مثال بازار مسگرها که با حضور در کنار یکدیگر هزینهها را کاهش میدهند، تصریح کرد: در یک ناحیه نوآوری نیز همجواری سبب کاهش هزینههای دانش، تجربه و انسان متخصص میشود.
عسگری در پایان بر اهمیت یادگیری تاکید کرد و از تجربه خود درباره فرصتهای یادگیری ناشی از حضور در ناحیه نوآوری سخن گفت.
«نیما معینپور، محقق و نویسنده» نیز در این وبینار گفت: ناحیه نوآوری یک کانتینر است که میتواند قسمتهای مختلف داشته باشد؛ البته قبل از اینکه حس مکان در آن تعریف شود فقط یک نقطه در نقشه است. حس مکان همان انتظاری است که از یک محیط داریم و ناحیه نوآوری هم کارکرد خاص خود را دارد.
وی در ادامه به ناحیه نوآوری استنفورد اشاره کرد و گفت: باید از پلتفرم دانشگاه برای ایجاد اشتیاق به صنعت، به سود دانشگاه و صنعت استفاده کرد که این به معنی قابلیت اهرم بودن دانشگاه است.
معینپور در ادامه با اشاره به ۴ غریزه بقا، خدمت، لذت و آرامش در انسان گفت: هر استارتآپ برای ادامه مسیر رشد خود در یک فضا باید ۵ قاعده را رعایت کند. این ۵ اهرم شامل ادعا، تجربه و تکنیک، قرارداد، جوامع و کنترل است.
وی افزود: همجواری و بودن در کنار هم در ناحیه نوآوری خود یک اهرم است و شرکتها میتوانند از این طریق صدای خود را به مخاطبان برسانند.