بازتاب نهم از سلسله دورهمیهای استارتآپی «انعکاس» با موضوع «سرمایهگذاری بدون مرز؛ تفاوتهای کلیدی جذب سرمایه در داخل و خارج از کشور» با حضور وحید فخر، همبنیانگذار Evalyze ، روز شنبه 27 بهمن ماه به صورت آنلاین برگزار شد.

در ابتدای برنامه وحید فخر به معرفی خود پرداخت و شروع مسیر حرفهای خود را پس از اتمام دوره ارشد مدیریت و با راهاندازی شتابدهنده تک بیان کرد؛ «ما در این شتابدهنده توانستیم روی برخی از شرکتهای مطرح کنونی مانند ایران تلنت و بیمه بازار و همچنین در حوزههای بایوتک روی استارتآپهای دارویی سرمایهگذاری کنیم. در آن زمان به بازوی ارزشگذاری استارتآپها در ایران تبدیل شده بودیم و پس از آن نیز در دیجینکست روی استارتآپهای E-COMMERCE و هوش مصنوعی سرمایهگذاری کردیم».
در ادامه ایشان از تجربههای خود در راهاندازی استارتآپهای مختلف از جمله تیمآپ، Scart و Evalyze گفتند؛ «هر تجربهای برای ما با وجود شکست، یک سری ارتباطات قوی ایجاد کرد که با استفاده از آنها توانستیم محصولات بعدی و استارتآپهای بزرگتر بعدی را راه اندازی کنیم. آخرین استارتآپ ما به نام Evalyze، یک هوش مصنوعی برای بررسی pitch deck و فایلهای ارائه به سرمایهگذاران است که در ادامه میخواهیم قابلیت ارجاع مستقیم به سرمایهگذاران بینالمللی را نیز در آن فراهم کنیم».
در بخش دوم، وحید فخر درباره تفاوتهای جذب سرمایه و سرمایهگذاری استارتآپی در داخل ایران و خارج از کشور، نکات ارزشمندی را بیان کردند. ایشان مهمترین تفاوت را دسترسی بیشتر به دادهها در خارج از کشور بیان کردند و گفتند که سرمایهگذاران نیز بیشتر به دادهها دقت میکنند تا به ادراکات شخصی. البته این نکته نیز وجود دارد که در ابعاد جهانی، رقابت بین استارتآپها بیشتر و بزرگتر از استارتآپهای محدود به جغرافیا و بازار ایران است.
با توجه به این موارد، توصیه مهم چه برای استارتآپهای داخلی و چه بینالمللی این است که پیش از جذب سرمایه، تمرکز اصلی خود را روی توسعه محصول و درآمدزایی بگذارند. در تمام دنیا شانس جذب سرمایه برای استارتآپهایی که به درآمد رسیدهاند بیشتر است و این موضوع باعث اعتماد بیشتر سرمایهگذاران به آن استارتآپ میشود. آقای فخر همچنین به این نکته مهم اشاره داشتند که تابآوری و تحمل سختیها بسیار مهم است و در صورت تلاش مداوم، بالاخره اتفاق خوب رخ میدهد.
در ادامه استارتآپهای حاضر در این دورهمی آنلاین از جمله زیست پلاسمای شریف، ملکینو، آرکاوب، بیزینس بانک، زیتاتک، مایا تگ، افرانوا، تراز تامین، دریار، سلامتمند، فرح آفرینش نهان، سونرژی، هوشمندسازان صنعت گستر شریف، زلال درفام، میشن میل، استلنز، سفرکلاب، مادلیران، سداسمال و نت بان شریف سوالات و دغدغههای خود را درباره جذب سرمایه از خارج از کشور و بینالمللی کردن فعالیتهای خود مطرح کردند.
پیشنهاد آقای وحید فخر درباره ورود به بازار خاورمیانه و از جمله کشورهای عراقی، ارتباط گرفتن با استارتآپهای مشابه بود؛ استارتآپهایی که در زمینه مشابهی فعالیت میکنند و شناخت خوبی با بازار آن کشور دارند. همچنین ایشان بیان کردند که سرمایهگذاران ایرانی نیز به این بازارها در حال ورود هستند و مسیر فعالیت بینالمللی در خاورمیانه برای استارتآپهای ایرانی در حال هموار شدن است.
در انتها نیز خاطر نشان کردند که اولین مشتری یا سرمایهگذار، همیشه سختترین نفر برای جذب است و در صورت موفقیت در آن، جلب اعتماد مشتریان و سرمایهگذاران بعدی با سختی کمتری همراه خواهد بود. لزومی ندارد که این اولینها بسیار خاص و یا بهترین پیشنهاد باشند و حتی در سادهترین حالت خود، میتوانند شروع موفقیتآمیزی را برای استارتآپ رقم بزنند.
لازم به ذکر است، «انعکاس» از جمله سلسله دورهمیهای استارتآپی شتابدهنده پارک علم و فناوری شریف است که با هدف بازتاب تخصص و تجربه در مسیر کارآفرینی به مقایسه و چگونگی مسائل کسبوکاری در هر مرحله میپردازد تا با همفکری و تبادل نظر افراد، به کشف راهحلهای مناسب دست پیدا کنند.