بازتاب ششم دورهمی‌ انعکاس، با موضوع خلق مدل درآمدی و تجاری سازی

بازتاب ششم از سلسله دورهمی‌های استارت‌آپی “انعکاس”، با موضوع “خلق مدل درآمدی و تجاری سازی” با حضور امین اسرافیلی؛ هم‌بنیانگذار و مدیرعامل شرکت راد یاوران سروش (رادیس) و عماد فتاحی مدیر واحد بازرگانی دیجی کالا  روز چهارشنبه 24 مرداد ماه 1403 مجتمع فناوری امید پارک علم و فناوری دانشگاه شریف برگزار شد.

در ابتدای برنامه، امین اسرافیلی؛ هم‌بنیانگذار و مدیرعامل شرکت رادیس به معرفی خود پرداخت؛ “فارغ التحصیل عمران دانشگاه صنعتی شریف و مدیر عامل شرکت رادیس هستم. رادیس در زمینه تولید مصالح پیشرفته در صنایع راه‌سازی و ساختمان فعالیت دارد که از ماده ای به نام مونو پلیمر استفاده می‌کنیم که مقاومتی برابر با فولاد دارد. از سال 1394 فعالیت رسمی خود را شروع کردیم و شرکت خود را با برند رادیس در سال 1396 ثبت کردیم و محصول اولیه ما تولید ماده‌ای به نام نانوکامپوزیت بود که به واسطه ‌آن تحولی در دریچه‌های منهول‌شده ایجاد شد و چالش سرقت این دریچه برطرف شد. با شناسایی این مشکل اساسی در مدت کوتاه استقبال خوبی از این محصول شد و در نتیجه توانستیم حجم خوبی از بازار این حوزه را در اختیار بگیریم. در طول این سال‌ها به واسطه ماهیت محصول رادیس مخاطب اصلی ما سازمان‌ها و دولت بودند اما در سال‌های اخیر محصول جدیدی را با برند رادیس فیت وارد بازار کردیم. رادیس فیت در  واقع وزنه‌های ورزشی تولید می‌کند و در حال حاضر، برند رادیس فیت جزء محبوب‌ترین برند ورزشی در دیجی‌کالا است.”

در بخش دوم، عماد فتاحی فعالیت‌های خود از مسیر راه‌اندازی استارتاپ تا فعالیت در واحد بازرگانی دیجی‌کالا را شرح داد و در ادامه، استارت‌آپ‌های حاضر در دورهمی از جمله؛ ملکینو، پلابی، نُ درد، ماشینکاری، آنی دنت، مایاتگ، افرا، سفرکلاب، سلامت مند، مادلیران، سونرژی، رومیس، صنعت آلیاژ، دُریار، زلال درفام به معرفی فعالیت‌های خود پرداختند و سؤالات و دغدغه‌های خود را درباره مسائل کلیدی کسب‌وکار خود از جمله؛ اشتباهات رایج در کسب درآمد، جذب سرمایه در محصولات سخت افزاری باتوجه به هزینه بالای ساخت محصول، هم‌خوانی و انتخاب درست مدل درآمدی باتوجه به ماهیت محصول را بیان کردند.

در بخش سوم، امین اسرافیلی و عماد فتاحی نکات ارزشمند و تجربیات خود در قالب «اشتباهات رایج کسب درآمد در تیم‌های نوپا» را بیان کردند که این نکات عبارتند از: 1. استارتاپ‌ها می‌خواهند محصول شان به پختگی خوبی برسد، سپس شروع به فروش محصول و درآمد‌زایی کنند. در حالی که این یک زنگ خطر برای یک کسب و کار است یک تیم نوپا باید بتوانند قبل از رسیدن به توسعه کامل محصول فروش خود را آغاز کنند. ممکن است تیم‌ها نگران برند خود باشند درحالی که باید بدانند ناپختگی محصول منجر به آسیب به برند نمی‌شود. رسیدن به درآمد تاثیر مستقیمی بر ماندگاری اعضای تیم دارد. به علاوه سابقه فروش برای زمانی که می‌خواهید جذب سرمایه انجام دهید اهمیت زیادی دارد پس نتیجه می‌گیریم فروش نوک پیکان هدف است. 2. تیم‌های استارتاپی در مرحله توسعه محصول، نیازی نیست نگران دزدیده‌شدن ایده خود باشند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شما یک ایده موفق داشته باشید، 3. شنونده خوبی برای مشتری خود باشید، محصول باید متناسب با نیاز و بازخورد مشتری قابل تغییر باشد، 4. موضوعی که تیم‌های سخت‌افزاری باید به آن توجه کنند این است که قبل از نهایی شدن محصول خود وارد فاز فروش بشوند، 5. یکی از اصلی‌ترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی، نحوه ارائه محصول است، اگر می‌خواهید به شکل درستی محصول خود را ارائه کنید باید این سه مورد را در ارائه خود در نظر داشته باشید: 1) بیان ویژگی‌های محصول 2) مزایا و امتیازات این محصول نسبت به رقبا 3)  از لحاظ عددی (ریالی) چه مزایایی برای مشتری دارد و…

در جمع‌بندی جلسه، تیم‌های استارتاپی برای شروع مرحله فروش محصول خود ابراز نگرانی کردند که عماد فتاحی اینگونه پاسخ داد: “تا زمانی که وارد مرحله فروش نشده‌اید با چالش‌ها و اشتباهات آن مواجه نخواهید شد مثل نوشتن املا در مدرسه می‌ماند، املا ننوشته شده، غلط و اشتباه ندارد. تا ننویسید متوجه اشتباهات خود نخواهید شد.”

در انتها، تیم‌ها در قالب فضای شبکه‌سازی به گفتگو با مهمانان و یکدیگر پرداختند.

لازم به ذکر است، “انعکاس” از جمله سلسله دورهمی‌های استارت‌آپی پارک علم و فناوری شریف است که با هدف بازتاب تخصص و تجربه در مسیر کارآفرینی به مقایسه و چگونگی مسائل کسب‌وکاری در هر مرحله می‌پردازد تا با همفکری و تبادل نظر افراد، به کشف راه‌حل‌های مناسب دست پیدا کنند.