بازتاب سیزدهم از سلسله دورهمیهای استارتآپی «انعکاس» با عنوان «رشد با اهرم مارکتینگ ۳۶۰»، روز چهارشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۴ با حضور علیرضا کاظمزاده، مدیر ارتباطات بازاریابی ازکی، برگزار شد.
در آغاز برنامه، آقای علیرضا کاظمزاده با معرفی مسیر حرفهای خود گفت: “فارغالتحصیل مهندسی نفت از دانشگاه صنعتی شریف هستم و از سال ۱۳۹۵ وارد فضای استارتآپهای آنلاین شدم. ابتدا یک پلتفرم خدمات آنلاین راهاندازی کردم و بعد وارد دنیای آژانسهای تبلیغاتی شدم. تجربه فعالیت در کسبوکارهای آنلاین و آنلاینسازی کسبوکارهای آفلاین، من را به مسیرهای متنوعی از جمله الوپیک، لندو (در حوزه B2B مارکتینگ)،ازکی و … رساند.”
در ادامه، او تجربیات خود را در زمینه برندینگ و مارکتینگ با طرح پرسشی کلیدی آغاز کرد:
“برند مارکتینگ کنیم یا پرفورمنس مارکتینگ؟ برند یعنی چه؟ آیا راهی برای فروش، تصویری ذهنی یا مزیت رقابتی است؟”
او در پاسخ، برند را «تصویری در ذهن مخاطب» دانست و افزود: “برند مارکتینگ یعنی ساختن این تصویر ذهنی از طریق پیامرسانی، تبلیغات و تجربه ملموس محصول.” به گفته او، ساخت برند در دو مرحله اتفاق میافتد:
- برقراری ارتباط مؤثر با مخاطب از طریق پیام و تبلیغات
- ایجاد تجربهای قابل درک و ماندگار از محصول

کاظمزاده تأکید کرد: “در ابتدای مسیر، تمرکز روی مخاطبانی که احتمال تبدیلشدنشان به مشتری بیشتر است، اولویت دارد. رضایت این مخاطبان میتواند بهترین ابزار ترویج محصول باشد.” همچنین، دادههای رفتاری این گروه برای تصمیمهای آینده اهمیت زیادی دارند.
او به اهمیت شراکتهای هوشمندانه (پارتنرشیپ) نیز اشاره کرد: “همکاری با کسبوکارهایی که محصولشان با شما تداخل ندارد، میتواند هزینههای مارکتینگ را کاهش دهد. اما قبل از آن باید بتوانید محصولتان را بهدرستی معرفی کنید و با استراتژی وارد مذاکره شوید.”
از نگاه کاظمزاده، یافتن کانال بازاریابی متناسب با هر کسبوکار بسیار حیاتی است: “چه شبکههای اجتماعی، چه سئو یا سایر روشها، باید ببینید کدام کانال در کوتاهمدت برای شما بازده دارد. جذب اولین کاربران (early adopters) و خلق تجربه خوب برای آنها، یکی از مؤثرترین مسیرهای رشد است.”
در بخش گفتوگوی آزاد، استارتآپهای حاضر از جمله اینتریا، یارا، آیدو، فرحآفرینش نهان، هوفل، سفرکلاب، کُرسی، آذرمنیزیم شریف، بین و بان، افرانوا، گفتا، سلامتمند، مایاتگ و میشن میل، به معرفی فعالیتهای خود پرداختند و دغدغههایشان را در حوزه مارکتینگ مطرح کردند؛ ازجمله:
- چالش نو بودن بازار و نیاز به آگاهسازی مخاطبان.
- اعتمادسازی و درک درست مخاطبان از محصول یا خدمات استارتآپ.
- تخصیص بهینه بودجه بین سئو و شبکههای اجتماعی.
- استراتژی هدفگذاری در کانالهای تبلیغاتی.
- ایجاد تجربه و احساس نسبت به محصول با کمک مارکتینگ.
- رقابت در بازار بینالمللی.
- انتخاب استراتژی مناسب مارکتینگ.
- دیجیتالیسازی بازارهای سنتی.
در پایان، آقای کاظمزاده با ذکر نمونههایی از پروژهها و کمپینهایی که در آنها نقش داشته، نکاتی کاربردی در زمینه رشد کسبوکار، مارکتینگ و ارتباط با مشتری مطرح کرد و به سؤالات استارتآپها پاسخ داد.
لازم به ذکر است، «انعکاس» از جمله سلسله دورهمیهای استارتآپی شتابدهنده پارک علم و فناوری شریف است که با هدف بازتاب تخصص و تجربه در مسیر کارآفرینی، به بررسی مسائل واقعی و استراتژیهای رشد در هر مرحله از مسیر کسبوکار میپردازد.