بازتاب سوم از سلسله دورهمیهای استارتآپی “انعکاس”، با موضوع «استراتژیهای تناسب محصول با بازار و کشش درآمدی» با حضور میرهادی رادی؛ همبنیانگذار و مدیرعامل شرکت ایده کاوان سرآمد سیستم روز سهشنبه مورخ ۱۹ دیماه ۱۴۰۲ برگزار شد.
در ابتدای برنامه، استارتآپهای حاضر در دورهمی از جمله؛ سفرکلاب، تیموتی، موری، شریفگیم، آیویش، کلینیا، منشی، رومیس و ملکینو به معرفی فعالیتهای خود پرداختند.
در ادامه این دورهمی ((میترا بهرامی، سرپرست دوره شتابدهی پارک علم و فناوری شریف)) با بیان اینکه چالش و دغدغه استارتآپها در فرآیند تناسب محصول با بازار که از مهمترین مسائل کسبوکاری آنها محسوب میشود سوالاتی درخصوص چگونگی رسیدن به PMF (Product market fit)، شاخصهای مهم تشخیص تناسب محصول در بازار، معیارهای سنجش این مسیر و چگونگی استفاده از نتایج سنجش PMF در بهبود و تقویت کسبکار را مطرح نمود.
در بخش دوم برنامه، ((میرهادی رادی، همبنیانگذار و مدیرعامل شرکت ایده کاوان سرآمد سیستم)) ضمن بیان نکات ارزشمند و انتقال تجربیات خود در مورد هرکدام از این مباحث سرآغاز صحبتهای خود را با تعریفهای متعددی که از تناسب محصول با بازار وجود دارد مطرح کرد و از دیدگاه تجربی خود بیان کردند؛ شما زمانی میتوانید بگویید به Product Market Fit رسیدهاید که مبلغ واقعی محصول خود را دریافت کنید یعنی به سود ناخالص دست پیدا کرده باشید (Gross Margin). در حقیقت PMF در مرکز یک مثلث قرار دارد که شامل سه ضلع میشود و باید به این ۳ سوال پاسخ مناسب بدهید که ۱. آیا Gross Margin شما در بازه سلامت مرتبط با بنچمارک خود قرار دارد یا خیر؟ همچین به این نکته اشاره کردند که صرف مثبت بودن درآمد و سود ناخالص کفایت نمیکند، ۲. آیا سرعت رشد معقول کسبوکار خود را دارید و براساس آن میتوانید مشتری جذب کنید؟و ۳. آیا مشتریانی که جذب نمودهاید، تکرار خرید داشتهاند و به نوعی چند درصد آنها ماندگار هستند؟
وی همچنین در ادامه درخصوص هزینههایی که یک کسبوکار با آن روبهروست، فرمول محاسبه مفاهیم اشاره شده و دستهبندی CARPDOO که در تجربه چندین ساله کسبوکار خود از آن بهره گرفته و استفاده نموده است نیز نکات قابل توجهی را مطرح نمود و در مجموع اضافه کرد که شما باید بررسی کنید که دنبال چه هستید؟ و در این راستا این موارد را بررسی کنید که هدفتان چیست، ابزارهای لازم برای رسیدن به آن چه مواردی است و متریکها و بنچ مارکهای رسیدن به آن چیست؟
لازم به ذکر است، “انعکاس” از جمله سلسله دورهمیهای استارتآپی پارک علم و فناوری شریف است که با هدف بازتاب تخصص و تجربه در مسیر کارآفرینی به مقایسه و چگونگی مسائل کسبوکاری در هر مرحله میپردازد تا با همفکری و تبادل نظر افراد، به کشف راهحلهای مناسب دست پیدا کنند.