چهارمین کلینیک تخصصی مشاوره کسبوکار پارک علم و فناوری شریف با موضوع بازاریابی روز یکشنبه 24 بهمنماه در برج فناوری طرشت برگزار شد.
بازاریابی دارای مفهوم پیچیدهای است که بنا به محصول ارائه شده هر شرکت الگوی مخصوص به خود را دارد و پس از سالها تلاش و تجربه مستمر میتواند یک شرکت یا استارتآپ را به نتیجه مطلوب برساند. در همین راستا پارک علم و فناوری شریف طبق روال همیشه کلینیک تخصصی در این زمینه برگزار کرده است تا شرکتها با تعامل بیشتر با یکدیگر و پرسش و پاسخ به نتایج مطلوبتری برسند.
«حمید محمودزاده، مدیرعامل نرمافزار CRM دیدار» به عنوان مشاور این نشست در ابتدای صحبتهای خود به معرفی حرفه و فراز و فرودهای آن تاکنون پرداخت و در ادامه با شنیدن سوالات شرکتکنندگان، رهنمودهای لازم را به آنها ارائه کرد.
او در طول این نشست به اهمیت تمرکز بر روی حوزه فعالیت، تولید محتوای مناسب، پرداختن به بحث سئو با هزینههای کم، سوگیری شناختی در فروش و پیگیری مکرر اشاره کرد و از شرکتها خواست تا با اعتماد و ایمان کامل هنگام ارائه محصول خود از آن دفاع کنند و در صورت رد شدن آن از سمت ارگان یا سازمانی، این توضیح را بخواهند که علت رد شدن آن چیست؟
نرخ تبدیل ویزیت به اکشن و به تبع آن نرخ تبدیل لید (سرنخها) به مشتری باید با دقت سنجیده شده و روشهای لازم، متناسب با ابعاد و نوع کار مانند سئو یا تولید محتوا بر اساس نیاز بازار هدف، به کار گرفته شود.
محمودزاده در مورد اهمیت محتوا گفت: به عنوان مثال اگر در سایتی، مجموعهای از مقالات وجود دارد، باید مانند موجود زنده به مقالات ارزش داده شود. هر مقاله خود به تنهایی میتواند یک کارمند فروش به حساب آید و باید تمامی پارامترهای لازم را در این مورد سنجید به طور مثال «در سه ماه گذشته چندین بار کلیک روی آن شده است؟»، «چقدر مشتری جذب کرده ؟» و «رتبه و جایگاه آن در گوگل چقدر است؟». در حقیقت باید سوالات لازم جهت تحلیل فعالیت هر مقاله را پیگیری نمود و مستمر آنها را بهبود بخشید.
او همچنین افزود: اگر محتوایی در وبسایت دارید و بعد از سه ماه کلیکی روی آن انجام نشده باید آن را حذف کرد. زیاد بودن مقالات بی مورد، تاثیر منفی دارد و باعث میشود مقالات مفید هم به خوبی دیده نشوند.
در طول این جلسه نمایندگان واحدهای فناور پارک اعم از استارتاپ و شرکت بعد از معرفی مجموعه و فعالیتهای آن، سوالات خود را در زمینه بازاریابی مطرح کردند. شرکتهای دانش پژوهان آروشا، کیاهوشان آریا، قاصد فناوریهای هوشمند (لیمو)، ایمن ران پویا، شایا شیمی شریف، خبرگان کلیم و پیمان ساخت شریف، سپهر بوم راد، سیمای مهندسی یکتای ارتباطات، پویا داده پردازان سلامت توس (نیلوا) و استارتاپهای ققنوس و سروفناوران امید از جمله حاضرین در این نشست بودند.
لازم به ذکر است انتقال تجربه در این کلینیکهای تخصصی باعث میشود تا راهکارهای موثری در اختیار مجموعهها قرار گیرد تا مسیر پیش روی آنها هموارتر شود.