رییس دانشگاه صنعتی شریف از افزایش دو برابری شرکتهای دانشبنیان در ناحیه نوآوری شریف تا سال 1405 خبر داد و گفت: در حال حاضر 500 شرکت دانشبنیان در ناحیه نوآوری شریف مشغول به فعالیت هستند که بیش از 3000 نیروی دانشجو در آن مشغول به فعالیت هستند.
دکتر محمود فتوحی، رییس دانشگاه صنعتی شریف در گفت و گو با روابط عمومی پارک علم و فناوری شریف درباره برنامههای این دانشگاه در ناحیه نوآوری شریف گفت: یکی از اهداف مهم ناحیه نوآوری شریف استقرار شرکتهای دانشبنیان در اطراف دانشگاه است و دانشگاه صنعتی شریف نیز در این میان به عنوان یک هاب تعریف می شود، هابی که نیروی انسانی با پتانسیل بسیار بالا در آن وجود دارد که میتوانند از مشاوره اساتید و کارشناسان زبده دانشگاهی و امکانات موجود در دانشگاه در کنار خود استفاده کنند و این چرخه یک انتفاع دو طرفه را شکل میدهد.
فتوحی با بیان این که در حال حاضر 500 شرکت در ناحیه نوآوری شریف مستقر است، افزود: در این ناحیه نزدیک به 3000 نفر نیروی دانشی مشغول به فعالیت هستند و امیدواریم تا سال 1405 تعداد شرکتها به دو برابر افزایش پیدا کند. هدف اصلی ما تکمیل زنجیره دانش به ارزش و کمک به حل مسایل اصلی کشور است.
وی افزود: برای آن که در کشور به یک مرجعیت علمی برسیم دانشگاههایی هم چون دانشگاه شریف باید در حوزه آموزش و پژوهش سرآمد باشد و این پژوهشها را به محصول تبدیل کنیم. مردم باید به وضوح ببینند که این پژوهشهای انجام شده چه تاثیری بر روی زندگی آنها دارد.
رییس دانشگاه صنعتی شریف درباره نقش ناحیه نوآوری شریف در ایجاد دانشگاه نسل چهارم گفت: من نام گذاریهای نسل چهارم و … را چندان مناسب نمی بینم بلکه دانشگاه یک رسالت و برنامهای برای رسیدن به اهدافش دارد که به مرور زمان براساس آن رسالتها فعالیت خود را توسعه میدهد. دانشگاه صنعتی شریف در ابتدا کار خود را با تربیت و آموزش نیروی انسانی شروع کرده است. بعد از یک مدتی دورههای تحصیلات تکمیلی به دانشگاه اضافه شد و پس از آن بحث پژوهش محوری در دانشگاهها مطرح شد، در مرحله بعد فناوری و استفاده از دانش در دانشگاه مورد توجه قرار گرفت.
رییس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به برنامه راهبردی دانشگاه صنعتی شریف گفت: برنامه راهبردی دانشگاه صنعتی شریف سه محور اساسی دارد، محور اول سرآمدی درتربیت و آموزش نیروی انسانی که مهم ترین وظیفه دانشگاه است تا بتواند نیروی انسانی مورد نیاز بخشهای مختلف جامعه اعم از بخشهای پژوهشی، صنعت و … را تامین کند. محور دوم سرآمدی دانشگاه در بخش پژوهش و فناوری است و محور سوم سرآمدی در اثربخشی اجتماعی است.دانشگاه باید بتواند به طرق مختلف در توسعه جامعه اثرگذار باشد.
فتوحی با تاکید براین که در این مسیر دانشگاه یک چرخه تبدیل دانش به ارزش را تعریف کرده است، گفت: این چرخه از آموزش در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد و پژوهشهای کاربردی گرفته تا ناحیه نوآوری شریف را در بر میگیرد.کارآفرینی در دانشگاه شریف بیش از 20 سال است که شکل گرفته است.
وی با اشاره به این که اولین مرکز کارآفرینی در کشور توسط دانشگاه صنعتی شریف در سال 1379 شکل گرفته است، اظهارکرد: پس از شکلگیری مرکز کارآفرینی، مرکز رشد ایجاد شد و پس از آن در سال 1395 پارک علم و فناوری شریف شکل گرفت و در نهایت بهرهبرداری از ناحیه نوآوری شریف در سال 1397 کلید خورد و امروز شاهد بهرهبرداری از طرحهای توسعه ناحیه نوآوری شریف هستیم.
وی با بیان این که از پتانسیل دانشجویان، فارغ التحصیلان و اساتید باید استفاده کرد، گفت: دانشجویان پس از فارغالتحصیلی در سه بخش مشغول به فعالیت می شوند، عده ای از آن ها در خارج از کشور مشغول به تحصیل میشوند که من معتقدم به جای واژه فرار نخبگان باید از واژه چرخ نخبگان استفاده کرد چون ما باید فضایی را فراهم کنیم که این عزیزان به کشور بازگردند کما اینکه بسیاری از آنها نیز به کشور بازگشته و در بخشهای مختلف مشغول به فعالیت و تحصیل مجدد شدهاند.
وی افزود: دسته ای دیگر از فارغ التحصیلان در صنعت و … مشغول به فعالیت میشوند و دسته آخر کسانی هستند که نه تنها برای خود شغلی ایجاد میکنند بلکه میتوانند فضایی فراهم کنند که منجر به کارآفرینی و اشتغال افراد دیگر نیز شود.