آشنایی و عملکرد حمایتی پارک علم و فناوری از نوآوریها و ایدههای خام تا استارتآپهای نوپا از جمله دستاوردهای بازدید تیمهای مرکز نوآوری اشراق قم از مجمتع فناوری شریف و ایستگاه نوآوری شریف بود. در این بازدید مدیر توسعه نوآوری پارک علم و فناوری شریف درباره نقاط قوت و ضعف ایدههای استارتآپی و پایداری یا حذف آنها توضیحاتی داد.
به گزارش روابطعمومی پارک علم و فناوری شریف، «علیرضا جعفر، مدیر توسعه نوآوری پارک علم و فناوری شریف» در ابتدای نشست درباره روند ورود به پارک و خدماتی که به استارتآپها ارائه میشود، توضیح داد: ۳ سطح شتابدهنده، مرکز رشد و شرکتهای رشدیافته، دستهبندی تیمها برای شروع فعالیت و دریافت خدمات هستند. خدماتی که به تیمها و استارتآپها و حتی ایدههای خام و اولیه که از سوی دانشجویان مطرح میشود، ارائه میشوند. در بخش شتابدهنده به تیمها کمک میشود تا کار و فعالیت خود را آغاز کنند و منابع مالی اولیه در اختیار آنها قرار داده میشود. استارتآپها مدت محدودی فرصت دارند در بخش شتابدهنده عضو باشند. بعد از آن در این مسیر، شرکتها و تیمها به سطح مرکز رشد وارد میشوند که به نوعی ارتقای سطح است. در این مرحله خدمات گستردهتری مانند آموزش، مشاوره، تسهیلات و فضای کاری که از دغدغههای اصلی است، در اختیار شرکتها قرار داده میشود. شرکتها تا ۳ سال امکان ماندگاری در این سطح را دارند تا به رشد لازم برای ادامه فعالیت برسند. در مرحله آخر، شرکتها به سطح رشدیافتگی میرسند که آمادگی استقلال و ورود به فضای کسبوکار حرفهای را تجربه میکنند.
علیرضا جعفر در ادامه به شکست و موفقیت ایدههای اولیه که به عنوان استارتآپ کار خود را آغاز میکنند، اشاره کرد و افزود: شکلگیری تیم متخصص و ارتباط مناسب افراد در گروه، مشکلات فنی در زمینه تولید و ارائه محصول و همچنین جذب مشتری برای ارائه محصول، از جمله مشکلات پیش روی استارتآپهاست که باعث میشود در ابتدای مسیر از ادامه کار باز بمانند.
او اعلام کرد: از سال ۹۳ تاکنون ۲ هزار و ۷۰۰ ایده اولیه ارائه شده تا مورد ارزیابی قرار بگیرند و از این تعداد ۸۰۰ ایده ارزیابی و تایید شدند اما در نهایت ۱۵۰ ایده تبدیل به استارتآپ شدند. علیرضا جعفر، وام بلاعوض اولیه به استارتآپها را ۷۵ میلیون تومان اعلام کرد.
در ادامه «سیدهادی حسینی» از فعالان حاضر در نشست و از استارتآپ «جوان آراسته» از مرکز نوآوری اشراق درباره روند فعالیت این مرکز توضیح داد: این مرکز نوپاست و حدود دو سال است فعالیت خود را آغاز کرده است. به گفته او، طرحهای فرهنگی که در این مرکز برای فعالیت ارزیابی و تایید میشوند باید در معرفی ابتدایی ایده خود مدل کسب درآمد برای استارتآپ خود داشته باشند.
گفتنی است، اعضای استارتآپهای عضو مرکز نوآوری اشراق قم با هدف آشنایی از خدمات و فعالیتهای مجمتع فناوری شریف، از این مرکز و ایستگاه نوآوری شریف بازدید کردند.
اعضای حاضر از مرکز اشراق قم تعدادی از نماینده استارتآپهای این مرکز مانند: ایدهپرداز نرمافزار تعاملی سبک زندگی ایرانی-اسلامی مجموعه آداب، تیم اوجمان (فضای استعدادسنجی و توسعه فردی)، جوان آراسته (مجموعه مهارتآموزی مبنا)، آموزش چند مهارت بنیادی به بچههای انقلابی بزرگترین مدرسه نویسندگی کشور، ایده دیوار فرهنگی تولید رسانهای (تولید محتوای فضای مجازی در حوزه فرهنگی، ترجمه نویسندگی سناریونویسی)، گروه مهرورزان طراحی نرمافزار ویژه ناشنوایان، تیم تولیدکننده محصولات هنری فانتزی و کودک با رویکرد و سبک زندگی مشترک بین ادیان با مخاطب جوامع چند دینی نیز در این جلسه حضور داشتند.
ناحیه نوآوری شریف هم محدوده اطراف دانشگاه شریف است که برخی از شرکتهای عضو پارک علم و فناوری شریف در این محل فعالیت خود را دنبال میکنند و گستردگی حضور این شرکتها باعث شده این منطقه بهعنوان ناحیه نوآوری شریف نامیده شود.