گفتگو با علی بابایی، مدیرعامل ترب

بازاردیده
مصاحبه با علی بابایی، مدیرعامل ترب

خودتان را معرفی می‌کنید؟

علی بابایی هستم، ورودی سال ۸۹ مهندسی کامپیوتر شریف در مقطع کارشناسی و ورودی ۹۳ کارشناسی‌ارشد رشته MBA شریف و درحال‌حاضر، مدیرعامل ترب.

کمی در مورد مسیر ورودتان به دانشگاه می‌گویید؟

در مقطع راهنمایی علاقه بسیاری به فیزیک داشتم، اما به‌مرور با برگزاری کلاس‌های المپیاد کامپیوتر توسط مدرسه، متوجه علاقه خودم به تکنولوژی شدم و در مسیر این رشته و المپیاد آن قدم گذاشتم، تا با علاقه خود و کسب مدال موفق به ورود در رشته مهندسی کامپیوتر شریف شدم.

روندتان در دوران دانشجویی به چه شکل بود؟

در کارشناسی، هم به‌خاطر علاقه، و هم به‌خاطر پیش‌زمینه المپیاد وضع درسی خوبی داشتم؛ اما در دوران کارشناسی‌ارشد اوضاع این‌طور پیش نرفت و درسم در ارشد حدود ۵ سال ادامه‌دار بود. تمرکز اصلی من در کارشناسی روی درس بود؛ اما سابقه شرکت در برخی مسابقات و فعالیت‌های دانشجویی را هم داشتم؛ تا آنکه در سال دوم کارشناسی به همراه یکی از دوستانم توسط یکی از سال بالایی‌هایمان دعوت به کار در شرکت حصین بر روی پروژه مایکت در سال ۹۱ شدیم و این همکاری تا حدود یک سال ادامه داشت و تجربه بسیار خوبی برای من رقم زد.

ذهنیتتان در دوران دانشجویی چطور بود؟

از همان اوایل متوجه آن شدم که هم به فضای درس و آکادمیک علاقه دارم و هم مشتاقم تا در فضای کسب‌وکار حضور داشته باشم و تصوری که از ۱۰ سال آینده خودم داشتم، صاحب کسب‌وکاری بود که به تحقیقات و ابعاد آکادمیک خود ادامه می‌دهد که به‌زودی متوجه شدم تصور اشتباهی است. تجربه ۱ساله کاری من در حصین کمک کرد تا فضای کسب‌وکار را بهتر ببینم و ذهنیت درست‌تری در این مورد داشته باشم و تصمیم دقیق‌تری بگیرم.

ورودتان به حوزه کارآفرینی از چه مسیری بود؟

پروژه یکی از درس‌های MBA به اسم تجارت الکترونیک، طراحی و اجرای یک کسب‌وکار آنلاین بود، در این مقطع بود که یک سایت فروش آنلاین دارو تأسیس کردم به اسم «به‌دارو» که به‌مرور به دلیل مشکلات حقوقی در آن سال‌ها، نتوانست به مسیر خود ادامه دهد و پس از آن مسیر کسب‌وکار «نسخه‌پیچ» شروع شد که به همراه دوستانم مشغول توسعه آن شدیم و با استفاده از همراهی مرکز کارآفرینی، تمام تلاش خودمان را کردیم؛ اما پس از مدت کوتاهی به دلیل عدم استقبال بازار تصمیم به ادامه‌ندادن آن گرفتیم.

قبل از ورودتان به MBA و شروع مسیر ترب، به اپلای فکر کردید؟

می‌شود گفت تا سال دوم کارشناسی، مسیر تحصیلی برایم اهمیت زیادی داشت و به اپلای فکر می‌کردم و آماده بودم تا فضای آکادمیک را ادامه بدم، اما با گذشت زمان، حوزه کسب‌وکار برایم جدی‌تر شد و بستر و فرصت‌های جذابی که در کشور وجود داشت باعث شد تا فضای کسب‌وکار را جدی‌تر بگیرم.

ترب، چرا و چگونه؟

پس از ۳ تجربه کاری، با بررسی بازار به یک‌سری ایده رسیدم که از دل آن‌ها ایده موتور جستجو برایم مطرح شد، و با یک تیم ۴ نفره شروع به کار کردیم

چگونه به اسم ترب رسیدید؟

سال ۹۳ سریال کلاه قرمزی از شبکه ۲ پخش می‌شد و شخصیت موردعلاقه من ببعی بود، ببعی دیوانه‌وار دو چیز را دوست داشت، کاهو و ترب! به‌واسطه پروژه یکی از درس‌ها، من ۲ دامنه به همین اسامی ثبت کردم که بعداً، ترب تبدیل به اسم این موتور جستجو هم شد.

ترب الان دقیقاً دارد چه کاری انجام می‌دهد؟

در ابتدای تأسیس ترب یعنی سال ۹۳، ترب فقط یک موتور جستجو بود که صرفاً برخی فروشنده‌ها را به خریداران نمایش می‌داد، بعد از حدود یک سال و نیم، فروشندگان را به‌صورت مستقیم به ترب اضافه کردیم و ترب این مسیر رشد را ادامه داد تا جایی که در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار فروشنده در ترب وجود دارند و روزانه ۲ میلیون کاربر فعال هم از ترب استفاده می‌کنند.

برای آینده ترب، چه برنامه‌ای دارید؟

هم به فکر توسعه جغرافیایی ترب هستیم و هم به فکر توسعه اکوسیستم ترب؛ به‌نوعی به دنبال این هستیم که هر چیزی که یک کسب‌وکار نیاز دارد برایش مهیا باشد را تأمین کنیم، تا هم مسیر رشد فراهم باشد و هم مسیر ورود به این بازار آسان‌تر شود.