بازتاب دوازدهم از سلسله دورهمیهای استارتآپی «انعکاس» با موضوع «از کارآفرینی تا سرمایهگذاری: تجربهای از علیبابا تا امروز»، روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشتماه ۱۴۰۴ با حضور توحید علیاشرفی، مدیرعامل علیبابا، برگزار شد.
در ابتدای این برنامه، توحید علیاشرفی مسیر حرفهای خود را برای حاضران تشریح کرد. او گفت:
“سال ۱۳۸۱ وارد رشته مهندسی پلیمر در دانشگاه صنعتی امیرکبیر شدم و پس از مدتی وارد بازار فروش مواد شیمیایی شدم. حدود پنج سال در این حوزه فعالیت داشتم تا اینکه با تیمی آشنا شدم که در حال راهاندازی علیبابا بودند. همکاری من با آنها که در ابتدا قرار بود کوتاهمدت باشد، به مسیری بلندمدت تبدیل شد و نزدیک به ده سال بهعنوان مدیر بازاریابی در علیبابا فعالیت کردم. “
در ادامه، آقای علیاشرفی با مرور تجربیاتش در حوزه کارآفرینی، به نکاتی کلیدی در رشد استارتآپها اشاره کرد. از جمله مهمترین نکات مطرحشده در سخنان او میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- در بازار B2B، شریک استراتژیک مشتری باشید.
او با تأکید بر اهمیت خلق ارزش برای مشتریان گفت: “در زمان رقابت با شرکتهایی از آلمان و کره که محصولات بهتری داشتند، تنها مزیت ما شناخت دقیق نیاز مشتری و ارائه راهحلهای متناسب با آنها بود. در فروش B2B باید در نزدیکی مشتری بمانید، نیازش را بشناسید و راهحلهای ارزشمند ارائه دهید.”

تمرکز؛ کلید موفقیت.
علیاشرفی تمرکز را اصل پنهان پشت اثر مرکب و رشد تصاعدی دانست و افزود:
“تفکر استراتژیک یعنی انتخاب درست؛ درست مثل باغبانی که شاخههای اضافی را هرس میکند تا درخت بارور شود. نمیتوان همه چیز را همزمان داشت.”
- مدلهای مالی؛ فرصتی برای رشد سریع.
او همچنین به مزیت ساختارهای مالی خاص برخی کسبوکارها اشاره کرد:
“اگر پرداخت به تأمینکننده پس از فروش انجام شود، با دانش مالی میتوان مدلهایی ایجاد کرد که جریان نقدی مثبت (cash-flow-positive) داشته باشند و به رشد سریعتر کسبوکار کمک کنند.”
در این نشست، استارتآپهای حاضر از جمله: مایاتگ، پلابی، افرانوا، واژه، لاروفید، دُریار، گپجیپیتی، گفتا، وکیلجو، اینتریا، بینا، استلنز، زیتاتک، سفرکلاب، ترازتأمین، فرح آفرینش نهان، گلدیکا و بیزینس بانک به معرفی فعالیتهای خود پرداختند و دغدغههایشان را در حوزههای گوناگون مطرح کردند.
لازم به ذکر است، «انعکاس» از جمله سلسله دورهمیهای استارتآپی شتابدهنده پارک علم و فناوری شریف است که با هدف بازتاب تخصص و تجربه در مسیر کارآفرینی، به بررسی مسائل واقعی و استراتژیهای رشد در هر مرحله از مسیر کسبوکار میپردازد.