بازتاب یازدهم دورهمی انعکاس؛ با موضوع «مسیر رشد استارت‌آپ»

بازتاب یازدهم دورهمی انعکاس؛ با موضوع «مسیر رشد استارت‌آپ»

بازتاب یازدهم از سلسله دورهمی‌های استارت‌آپی «انعکاس» با موضوع «مسیر رشد یک استارت‌آپ» با حضور میرهادی رادی، بنیان‌گذار گروه ایده‌کاوان و استارت‌آپ‌های بهترینو و مموریتو و از خروجی‌های موفق شتاب‌دهنده شریف، روز شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه به صورت آنلاین برگزار شد.

در ابتدای برنامه و پس از معرفی خود، میرهادی رادی چارچوبی کلیدی برای رشد استارت‌آپ‌ها ارائه داد که شامل 7 بخش اساسی بود: برنامه‌ریزی (Planning)، ساختن (Creation)، جذب مشتری (Acquisition)، نگه‌داشت مشتری (Retention)، سودآوری (Profitability)، دفاع (Defensibility) و سازماندهی (Organization). تشریح هر یک از این بخش‌ها در یک استارت‌آپ، یک دید کلی نسبت به وضعیت آن می‌دهد و نقاط قابل بهبود و تصمیم‌گیری‌های لازم را مشخص‌تر می‌کند.

در ادامه، آقای رادی با مرور تجربه‌های شخصی خود، نشان داد که چگونه در مسیر راه‌اندازی استارت‌آپ‌های مختلف از این چارچوب استفاده کرده است. نخستین تجربه او در سال 1391 با استارت‌آپ بازای، پلتفرمی برای خرید و فروش کتاب‌های دست دوم، آغاز شد. مهمترین عامل موفقیت این کسب و کار در آن زمان، داشتن یک شبکه ارتباطی موثر با دیگر دانشجویان بود. در سال‌های بعد نیز یکی از آموخته‌های آقای رادی این بود که «داشتن یک شبکه ارتباطی قوی، می‌تواند مسیر رشد استارت‌آپ را به طرز چشمگیری هموار کند».

در ادامه، به تجربه راه‌اندازی استیم پاور در سال‌های ابتدایی ظهور دیجیتال مارکتینگ اشاره کرد؛ کسب‌وکاری در حوزه فروش تجهیزات صنعتی که به کمک یک وب‌سایت با سئوی قوی به درآمد چشمگیری رسید. بررسی موثرترین و به‌روزترین روش‌های مارکتینگ، موجب شد که در آن دوران با درک اهمیت سئو و جایگاه آن در رشد کسب‌وکارها، این موفقیت برای استیم پاور رقم کسب شود. البته آقای میرهادی رادی توضیح دادند که استارت‌آپ‌ها در دوران کنونی نیز باید همواره به دنبال راه‌حل‌های جدید و موثر در مارکتینگ باشند و حتی راه جایگزینی برای سئو پیدا کنند.

این تجربه، زمینه‌ساز خلق استارت‌آپ بعدی او یعنی بهترینو شد. این استارت‌آپ که در ادامه به یکی از محصولات شرکتی بزرگتر با نام «ایده‌کاوان» تبدیل شد، جزو موفقیت‌آمیزترین تجربه‌های ایشان به حساب می‌آید. اما حتی موفقیت‌ها نیز می‌توانند درس‌های مهمی را به همراه داشته باشند. آقای رادی توضیح داد که در ابتدای شکل گیری این استارت‌آپ، با وجود دانش کافی در مارکتینگ، به دلیل ضعف در فروش نتوانستند درآمدزایی مناسبی داشته باشند. اما همین تجربه باعث شد اهمیت تفاوت میان بازاریابی و فروش را بهتر درک کنند و با افزایش اطلاعات خود در این زمینه، بهترینو را در تنها سه سال به درآمدزایی قابل توجهی برسانند.

میرهادی رادی همچنین از شکست‌هایی گفت که درس‌های بزرگی برایش به همراه داشته‌اند. یکی از آن‌ها پینکت بود؛ استارت‌آپی که به‌دلیل رقابت با بازیگری دارای سرمایه بسیار بالاتر، از بازار کنار رفت. از دل این تجربه، بخش «دفاع» در چارچوب رشد معنا پیدا کرد: «استارت‌آپ باید طوری پایه‌ریزی شود که حتی اگر کسی با سرمایه خیلی بیشتر وارد بازار شد، نتواند به‌راحتی آن استارت‌آپ را برکنار کند».

او در ادامه به سایر پروژه‌های خود از جمله مموریتو و کسب‌وکارهای محلی مانند کافه هفت نیز اشاره کرد که هرکدام درسی جدید به همراه داشتند.

در بخش پرسش‌وپاسخ، استارت‌آپ‌های حاضر در این دورهمی شامل واژه، سفر کلاب، گپ جی‌پی‌تی، سلامت‌مند، دریار، بینا، زیست پلاسمای شریف، مایاتگ، ملکینو، مادلیران و میشن میل، پرسش‌هایی درباره رشد، فروش، استفاده از هوش مصنوعی و شکست استارت‌آپ‌ها مطرح کردند و درباره نگرانی‌های خود به گفت‌وگو پرداختند.

در پاسخ به تأثیر هوش مصنوعی، میرهادی رادی به داده‌ای جالب اشاره کرد: «۷۰ درصد استارت‌آپ‌هایی که Y Combinator  اخیرا در دوره شتاب‌دهی خود پذیرفته است، به شیوه‌ای از هوش مصنوعی در محصول استفاده کرده اند.» او توصیه کرد کارآفرینان به مطالعه نمونه‌های موفق جهانی و کاربردهای AI توجه ویژه داشته باشند.

در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی اطمینان از موفقیت یا شکست ایده‌های بزرگ، رادی تجربه شکست در پروژه‌ای با عنوان «مدرسه» را مطرح کرد و مفهوم fail fast  را توضیح داد؛ اینکه باید در همان ۳ تا ۴ ماه ابتدایی، هسته ایده را ساخت، تست کرد و برخورد بازار را سنجید. او برای مطالعه بیشتر کتاب Traction  اثر Gino Wickman را معرفی کرد و یادآور شد که در استارت‌آپ‌های سخت‌افزاری این کار به دلیل هزینه‌بر بودن و زمان R&D  بیشتر، پیچیده‌تر است و نیاز به منابع اولیه بیشتری دارند.

لازم به ذکر است، «انعکاس» از جمله سلسله دورهمی‌های استارت‌آپی شتاب‌دهنده پارک علم و فناوری شریف است که با هدف بازتاب تخصص و تجربه در مسیر کارآفرینی برگزار می‌شود. در این رویدادها با بررسی چالش‌ها و موفقیت‌های مسیر استارت‌آپی، شرکت‌کنندگان می‌توانند با همفکری، به درک عمیق‌تر و راه‌حل‌های مؤثرتری دست پیدا کنند.