بازتاب دهم دورهمی‌ انعکاس، با موضوع “از جذب اولین کاربر تا اسکیل‌آپ: استراتژی‌های بازاریابی برای استارت‌آپ‌ها”

یازدهمین دورهمی استارتاپی شتاب‌دهنده

بازتاب دهم از سلسله دورهمی‌های استارت‌آپی «انعکاس» با موضوع «از جذب اولین کاربر تا اسکیل‌آپ: استراتژی‌های بازاریابی برای استارت‌آپ‌ها» با حضور ترکان کامرانی، مدیر ارشد بازاریابی شرکت ترب، در روز سه‌شنبه 7 اسفند ماه 1403 در مجتمع فناوری امید پارک علم و فناوری دانشگاه شریف برگزار شد.

در ابتدای برنامه، ترکان کامرانی به معرفی خود پرداخت و گفت: «از سال 1394 بعد از فارغ‌التحصیلی به ترب پیوستم و هدف‌من این بود که در زمینه استارت‌آپ‌های تکنولوژی کار کنم. در این مدت در میکسیم و دیگر پروژه‌ها فعالیت داشتم و اکنون ترب را به کشور ترکیه می‌بریم.»

در ادامه استارت‌آپ‌های حاضر در دورهمی از جمله سلامت‌مند، زیست پلاسمای شریف، ملکینو، واژه، وکیلجو، گپ‌جی‌پی‌تی، موری، آیدو، مایاتگ، زیتاتک، سونرژی، آرکاوب، چکار، آذرمنیزیم شریف، استلنز، سفرکلاب، دی‌دی‌اس، بیزینس بانک، زلال درفام و میتونیم به معرفی فعالیت‌های خود پرداختند و دغدغه‌های خود را درباره مسائل مختلف مطرح کردند.

در بخش دوم، ترکان کامرانی نکات ارزشمندی از تجربیات خود در حوزه بازاریابی و استراتژی‌های توسعه محصول بیان کرد.

وی گفت: «برای جذب اولین کاربر و توسعه محصول، یکی از روش‌های مؤثر این است که با مشتری صحبت کنیم و از آن‌ها فیدبک بگیریم. از طریق این ارتباطات می‌توانیم متوجه شویم که چه مشکلی در بازار وجود دارد و چطور می‌توانیم آن را حل کنیم.

ترکان کامرانی در ادامه تأکید کرد که برای موفقیت در مارکتینگ و توسعه محصول باید همیشه با مشتری صحبت کرده و بازار را بشناسیم.

وی همچنین افزود: “گاهی اوقات باید با مشتریان مستقیماً صحبت کنیم تا نیازهای واقعی آن‌ها را بشناسیم. برای مثال، وقتی که برای ورود به بازار ترکیه برنامه‌ریزی می‌کردیم، ابتدا بر روی نیچ موبایل تمرکز کردیم و پس از شناسایی تقاضا، آن‌ها را به فروشندگان وصل کردیم.»

یکی دیگر از نکات کلیدی که ترکان کامرانی به آن اشاره کرد، اهمیت تصحیح پیش‌فرض‌ها در فرآیند توسعه محصول و بازاریابی بود. ایشان افزود: «در استارت‌آپ‌ها همیشه پیش‌فرض‌هایی وجود دارد، مثلاً درباره نحوه استفاده از محصول یا تأثیر تبلیغات. اما این پیش‌فرض‌ها باید دائماً ارزیابی و اصلاح شوند. برای مثال در شروع متوجه شدیم که بسیاری از مشتریان آنلاین‌شاپ‌ها ترجیح می‌دهند از اینستاگرام به جای سایت استفاده کنند. این نکته باعث شد که ما تمرکز خود را تغییر دهیم و روی مزایای سایت به آن‌ها آموزش دهیم.»

ترکان کامرانی ادامه داد: «در استارت‌آپ‌ها یکی از بزرگترین چالش‌ها گرفتن تقاضا است. اگر تقاضا را پیدا کنید، عرضه هم به دنبال آن می‌آید. این کار ممکن است هزینه‌بر باشد، اما استراتژی درازمدت می‌تواند رشد و سوددهی زیادی به همراه داشته باشد.»

دکتر کامرانی با اشاره به اهمیت سرعت در استارت‌آپ‌ها چنین بیان کرد : «یکی از اشتباهات رایج این است که استارت‌آپ‌ها برای تست کردن استراتژی‌ها و پیش‌فرض‌ها زمان زیادی صرف می‌کنند. باید تست‌ها سریع و در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری انجام شود تا استارت‌آپ بتواند سریع‌تر به نتیجه برسد.»

دکتر کامرانی در پایان جلسه به سوالات استارت‌آپ‌ها درباره استراتژی‌های ورود به بازار و تفکر مورد نیاز برای موفقیت در این حوزه پاسخ داد و نکات مفیدی برای بهینه‌سازی فرآیندهای مارکتینگ و توسعه محصول ارائه کرد.

نکات کلیدی که وی بر آن تاکید داشت:

  1. ارتباط مستقیم با مشتریان: برای شناخت دقیق نیازهای بازار و توسعه محصول باید با مشتریان صحبت کرد و فیدبک گرفت.
  2. تست و اصلاح پیش‌فرض‌ها: پیش‌فرض‌های بازاریابی و محصول باید دائم ارزیابی و اصلاح شوند.

3.تمرکز بر تقاضا قبل از عرضه: موفقیت در جذب مشتری و تقاضا، مقدم بر عرضه محصول است.

4.سرعت در اجرای استراتژی‌ها: در استارت‌آپ‌ها، سرعت بالا در آزمایش و اجرای استراتژی‌ها ضروری است.

5.تحلیل بازخوردها و بهینه‌سازی: بهینه‌سازی فرآیندها بر اساس بازخوردها و نتایج حاصل از تست‌های سریع کمک به رشد استارت‌آپ می‌کند.

لازم به ذکر است، “انعکاس” از جمله سلسله دورهمی‌های استارت‌آپی شتاب‌دهنده پارک علم و فناوری شریف است که با هدف بازتاب تخصص و تجربه در مسیر کارآفرینی به مقایسه و چگونگی مسائل کسب‌وکاری در هر مرحله می‌پردازد تا با هم‌فکری و تبادل نظر افراد به کشف راه‌حل‌های مناسب دست پیدا کنند.