بازتاب پنجم از سلسله دورهمی‌های استارت‌آپی “انعکاس”، با موضوع «نکات کلیدی در مسیر استارت‌آپ»

بازتاب پنجم از سلسله دورهمی‌های استارت‌آپی “انعکاس”، با موضوع «نکات کلیدی در مسیر استارت‌آپ» با حضور علی عباسی؛ هم‌بنیانگذار و مدیرعامل شرکت آیان (قبضینو) روز دوشنبه مورخ  11 تیر ماه ۱۴۰3 برگزار شد.
در ابتدای برنامه، ((علی عباسی؛ هم‌بنیانگذار و مدیرعامل شرکت آیان)) به معرفی خود پرداخت؛
فارغ التحصیل ارشد کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف هستم که بعد از اتمام دانشگاه به دعوت یکی از اساتید در یک شرکت فنی شروع به فعالیت کردم و بعد از مدت زمانی با دوستانم در مسیر راه‌اندازی استارت‌آپ قدم برداشتیم و در سال 96 با ایده قبضینو وارد شتاب‌دهنده شدیم و فعالیت خودمون رو توسعه دادیم. در حال حاضر با عنوان شرکت آیان که دارای 7 زیر مجموعه و محصول است مشغول به فعالیت هستیم، از جمله؛ قبضینو، پیشخوان 24، قبضینو سازمانی و . . . . نکته‌ای که در کسب‌وکار ما وجود داشت این بود که از ابتدا اهداف خود را براین اساس برنامه‌ریزی کرده بودیم که بتوانیم به صورت مستقل رشد کنیم و این موضوع مدل فکری و کاری ما را پایه‌گذاری کرد.

در ادامه، استارت‌آپ‌های حاضر در دورهمی از جمله؛ تیموتی، هوشمندسازان صنعت گستر شریف، سلامت‌مند، زلال درفام، میشن میل، افرا، مرکز نوین مهندسی پزشکی، اسپیروزم، نُ درد، پلابی، دُریار، سفر کلاب، ملکینو، مایاتگ، سونرژی، استودیو عطر نفس به معرفی فعالیت‌های خود پرداختند و سؤالات و دغدغه‌های خود را درباره مسائل کلیدی کسب‌وکار خود از جمله؛ تیم‌سازی و توانمند‌سازی تیم، چه زمانی تصمیم به Pivot کردن باید گرفت، جذب سرمایه و … مطرح کردند.

در بخش بعدی، ((علی عباسی؛ مدیرعامل شرکت آیان)) ضمن بیان نکات ارزشمند و انتقال  تجربیات خود در مورد هرکدام از این مباحث سرآغاز صحبت‌های خود را اینگونه شرح داد؛

یک کسب‌وکار و استارت‌آپ راه اندازی کردن دقیقا همانند تشکیل زندگی است که باید در انتخاب شرکای کاری خود به آن توجه ویژه داشته باشید و آن فرد با شما بالانس درستی داشته باشد در غیر این صورت باعث ایجاد مسائل و مشکلاتی در طول فعالیت کاری شما می‌شود اما انتخاب هوشمندانه درگیری مسائل داخلی شما را کاهش می‌دهد به همین جهت هسته اصلی تیم خیلی مهم است و دلیلی که باعث رشد آیان شده است نیز همین موضوع می‌باشد؛ تیم متعهدی که با همبستگی و پایبندی به کار تلاش کردیم تا علاوه بر رشد و توسعه فردی فعالیت خود را نیز توسعه بدهیم.

 

مورد دوم این بود که ما از ابتدا مسیر خود را براین اساس پایه‌گذاری کردیم که سرمایه‌گذار نمی‌خواهیم و در ماه‌های ابتدایی کار سعی کردیم با پروژه گرفتن جریان درآمدی را وارد کار خود کنیم و از طرفی تا یکسال اول کوفاندرها هیچ کدام حقوق دریافت نمیکردیم و همه تمرکز خود را بر قبضینو گذاشته بودیم تا بتونیم کار را توسعه دهیم.

وی همچنین در ادامه درخصوص همخوانی شخصیتی و مدل فکری هم‌بنیان‌گذاران، کسب دانش و تجربه متناسب با نیاز تیم، تناسب محوریت اصلی کسب‌وکار با تخصص‌های اعضای اصلی تیم، زمان و نحوه تغییر استراتژی (PIVOT)، مسیر جذب سرمایه به ارائه تجربیات خاص خود پرداختند.

لازم به ذکر است، “انعکاس” از جمله سلسله دورهمی‌های استارت‌آپی پارک علم و فناوری شریف است که با هدف بازتاب تخصص و تجربه در مسیر کارآفرینی به مقایسه و چگونگی مسائل کسب‌وکاری در هر مرحله می‌پردازد تا با همفکری و تبادل نظر افراد، به کشف راه‌حل‌های مناسب دست پیدا کنند.