در راستای سیاستهای کلان نظام و با هدف تجلی شعار سال” تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین”، به منظور استفاده حداکثری از ظرفیتهای علمی و تخصصی دانشگاهها، شرکتها و مؤسسات فناور و دانشبنیان داخلی در توسعه خودکفایی و بومیسازی و نیز بهرهمندی از استعدادهای مذکور در اجرای پروژههای صنعت قطعهسازی خودرو، تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه صنعتی شریف و شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) منعقد گردید.
نشست امضای تفاهمنامه و همفکری در خصوص گسترش تعاملات فناورانه دانشگاه صنعتی شریف و شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) روز دوشنبه 31 مردادماه 1401 با حضور دکتر رسول جلیلی رئیس دانشگاه، مهندس عادل پیرمحمدی مدیرعامل شرکت ساپکو و برخی از معاونین و مدیران این دو مجموعه برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر رسول جلیلی رئیس دانشگاه در سخنانی به معرفی ظرفیتهای زیست بوم دانشگاه صنعتی شریف پرداخت.
وی گفت: دانشگاه شریف در نظر دارد حاصل و اندوخته ۵۶ سال فعالیت علمی خود را در این دهه در خدمت نیازهای جمهوری اسلامی بگذارد و تلاش خواهیم کرد که دانشگاهمان در خدمت صنایع بزرگ و اصلی کشور بوده و چالشهای موجود در این صنایع را حل کند.
وی در ادامه به موضوع مهاجرت نخبگان اشاره کرد و مشکلات مالی، حمایتی و عدم بکارگیری و بهرهمندی از نخبگان جوان در صنعت را از جمله دلایل عمده این پدیده اجتماعی دانست.
رئیس دانشگاه خاطرنشان کرد: دانشجویان دکتری موتور محرکه انجام پژوهشهای بنیادی و صنعتی کشور هستند و اگر در دوران تحصیل خود مورد حمایت قرار بگیرند و از آنان برای حل مشکلات سخت، جدی و اثرگذار صنعت استفاده شود، بی شک تا حدی از مهاجرت این سرمایههای ارزشمند جلوگیری خواهد شد.
دکتر جلیلی اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان نخبه در رشتههای مورد نیاز صنعت را یکی از راهکارهای موثر نگهداشت این افراد در کشور دانست و گفت: صنایع موجود در کشور با بحران جذب نیروی انسانی مستعد مواجه هستند که با بورس کردن دانشجویان نخبه توسط صنعت، علاوه بر حل چالشهای موجود، امید به ماندن در کشور میان این افراد تزریق میشود.
در ادامه مهندس پیرمحمدی مدیرعامل شرکت ساپکو نیز به بیان نیازمندیهای فناورانه این شرکت پرداخت.
وی در ابتدای صحبتهای خود گفت: اگر بخواهیم به اقتصاد دانش بنیان برسیم باید صنعتمان دانش بنیان شود. متاسفانه هم صنعت و هم دانشگاه مظلوم واقع شدهاند و علیرغم تمام برنامههایی که برای ارتباط میان این دو گذاشته میشود، باز هم در این زمینه به جایگاهی که شایسته است نرسیدهایم.
مدیرعامل ساپکو خاطرنشان کرد؛ استراتژی توسعه صنعتی در کشور وجود ندارد. اگر در حوزههای امنیتی و دفاعی توفیقاتی داشتهایم تنها به این دلیل است که برای رسیدن به این جایگاه استرتژای ویژهای ترسیم کردهایم.
مهندس پیرمحمدی با انتقاد از بینظمیهای موجود در تولیدات شرکتهای دانش بنیان و عدم هماهنگی و ارتباط میان آنها گفت: اگر بخواهیم در کشور به معنای واقعی به توسعه برسیم باید به سمت توسعه صنعتی حرکت کنیم و توسعه خودرو یکی از مهمترین ارکان توسعه صنعتی در کشور است.
وی از تحریمهای تحمیل شده به کشور به عنوان یک فرصت یاد کرد و گفت؛ پس از دور اول تحریمها و طی ده سال گذشته توانستیم در تولید 150 نوع فولاد مورد نیاز صنعت خودرو خودکفا شویم و در حال حاضر 95درصد فولاد مورد نیاز صنعت خودرو را در داخل کشور تهیه میکنیم.
مدیرعامل شرکت ساپکو در پایان صحبتهای خود اذعان داشت: کشور به رشد اقتصادی نیاز دارد و رشد اقتصادی با تولید، آن هم تولید با بهرهوری بالا معنا پیدا میکند. در حال حاضر فرهنگ توسعه و تولید در کشور در حال رشد است و اما تقاضای ما از شرکتهای دانش بنیان تولید با بهرهوری بالاست و دست یاری خود را به سوی این عزیزان دراز میکنیم.
در این نشست پنج شرکت دانشبنیان؛ «فرابین فرایند شریف»، «پاکفن کامپوزیت شریف»، «برنا صنعت هوشیار»، «شرکت بنیان توسعه و نوآوری مغزافزا» و «موبیکار» به معرفی محصولات فناورانه خود پرداختند.
شایان ذکر است؛ بومیسازی فناوریهای مورد نیاز جاری و آتی در صنعت قطعهسازی خودرو از طریق همکاریهای فناورانه و راهبردی صنعت قطعهسازی با دانشگاه و شرکتهای فناور و دانش بنیان به منظور؛
-ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بین شرکتهای دانش بنیان، شرکتهای شبکه تأمین قطعهسازی خودرو و نیز سایر نهادهای تسهیلگر جهت توسعه بومیسازی قطعات و مجموعههای خودرویی
-همرسانی هوشمند عرضه و تقاضای فناوری و نیز جریانسازی فناوری و نوآوری مبتنی بر بازخوردهای بازار و برنامههای رقابتی در صنعت قطعهسازی خودرو
-سازماندهی و مدیریت مبتنی بر توسعه درونزا و هدفمند فعالیتهای فناورانه صنعت قطعهسازی خودرو در شبکه شرکتها و موسسات دانش بنیان و فناور
-ساماندهی، هدایت و تمرکز منابع مالی و سرمایهگذاری صندوقهای پژوهش و فناوری و سرمایهگذاران جسورانه در حوزه توسعه فناوریهای صنعت قطعهسازی خودرو
-ارتقاء و توانمندسازی قطبهای فناوری و گروههای پژوهشی در حوزههای طراحی محصول، توسعه کیفیت، قیمت تمام شده، مدیریت دانش، تجهیزات تست و صحهگذاری محصولات
-برگزاری رویدادها و طراحی و اجرای برنامههای مواجهه عرضه و تقاضا در راستای انتقال فناوری از شرکتهای فناور به صنایع قطعه سازی، سرمایهگذاری بر روی نوآوریهای صنعت قطعه سازی، معرفی نوآوریها و اختراعات برتر به صنعت و ارائه نیازهای صنعت قطعه سازی و تولید خودرو به جامعه فناوری و دانش بنیان کشور در قالب فن بازار، از جمله اصلیترین موضوعاتی است که در این تفاهمنامه بر آن تاکید شده است.