هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ زیترون در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» اظهار کرد: زیترون در حوزه کمک به کسب و کارهای سنتی فعالیت دارد تا بتوانند به راحتی وارد حیطه تجارت الکترونیک شوند. به عبارت بهتر زیترون راه‌حل‌هایی را در اختیار کسب و کارها و فروشگاه‌های خرد قرار می‌دهد تا در بخش خرید و فروش خدمات خود را با کمترین چالش در اختیار مشتریان قرار داده تا بتوانند فعالیت خود را مدیریت کنند و به صورت حضوری و غیرحضوری از طریق کانال‌های مختلف محصول خود را بفروشند. بخشی از فروش به صورت خرده‌فروشی و آفلاین انجام می‌شود و بر اساس آمارهای منتشر شده پس از شیوع ویروس کرونا ۳درصد فروش‌ها به صورت آنلاین صورت می‌گیرد و نیمی از این ۳درصد خارج از marketplace انجام می‌شود و این مارکت پلیس‌ها همه در تلاش‌ هستند که تمام فروش‌های آنلاین وارد یک پلتفرم شوند و از طریق یک کانال مشخص فروش صورت گیرد.

 

 قیمت به‌عنوان یک فیلتر عمل می‌کند

آریا معتمدنژاد افزود: فروش نصف دیگر از ۳ درصد برآورد شده خارج از بستر مارکت پلیس انجام می‌شود. نکته‌ای در این بخش مطرح است که چرا باید فروش‌ها در حیطه مارکت پلیس‌ها وارد شوند و از این طریق فروش انجام شود، در وهله اول قیمت خودنمایی می‌کند، چراکه قیمت محصول به عنوان یک فیلتر برای فروش و انتخاب کالا عمل می‌کند و به آن هویت می‌دهد، اما زمانی که فروش از طریق صفحه اینستاگرامی انجام می‌شود امکان فیلتر کردن محصول براساس قیمت وجود ندارد و در واقع مشتری هویت برند را از فروشنده دریافت می‌کند. در این بین زیترون به کمک کسب و کارهای سنتی آمده تا فروش خود را به صورت آنلاین انجام دهند. وی تاکید کرد: شاید در این بین سوالی مطرح باشد که چرا این نوع کسب و کارهای خرد برای فروش محصول خود وارد مارکت پلیس‌هایی همچون دیجی‌کالا نمی‌شوند، پاسخ اینجاست که محصول مورد نظر در فضاهایی همچون دیجی کالا بین سایر محصولات مشابه گم می‌شود و عملا کالای مورد نظر فرصت خودنمایی را از دست می‌دهد. البته ناگفته نماند برخی مارکت پلیس‌ها در حال حرکت به سمتی هستند که بتوانند به برندها نیز هویت دهند و کسب و کار خرد را به عنوان یک فروشنده معرفی کنند، اما در عمل کار دشواری است.

 

 

چالش فروش را به حداقل می‌رسانیم

هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ زیترون ابراز کرد: در مجموع می‌توان گفت زیترون در کنار کسب و کارهای خردی قرار گرفته که می‌خواهند یک هویت مستقل برای خود تعریف کنند تا در حالت گذار از سنتی به سمت فروش الکترونیک با چالش‌های کمتری مواجه شوند و به نوعی در این بین گم نشوند و به صورت مستقل عمل کنند.

به عنوان مثال یک فروشگاه در حوزه صنایع دستی فعالیت داشته و محصولات خود را به صورت حضوری و در حیطه محله و شهر خود می‌فروخت، این در صورتی بود که از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور نیز مشتری و متقاضی داشتند. زیترون به کمک چنین فروشگاهی آمده و به آن یاری رسانده که چگونه محصول خود را در فضای مجازی و از کانال‌های مختلف بفروشد و به نوعی مسیر فروش را برای فروشگاه تسهیل کند. معتمدنژاد از چالش‌های مسیر فعالیت زیترون گفت و تاکید کرد: حوزه فعالیت کسب و کارهای استارت‌آپی سراسر با چالش دست و پنجه نرم می‌کند و ما نیز از این قضیه مستثنی نیستیم. به عنوان مثال زمانی که همان فروشگاه صنایع دستی بعد از تسهیل فروش محصولات خود قصد ارسال پستی را دارد، قطعا با موضوع پست و آسیب‌های احتمالی کالا و شکستگی مواجه می‌شویم که بعد از بررسی خدمات اداره پست و شرکت‌های خصوصی در حوزه حمل و نقل متوجه این مطلب می‌شود که امکانات کاملی برای این امر وجود ندارد بنابراین خود وارد عمل شدیم و سیستم بالشتک‌های هوا را برای کالاهای شکستنی طراحی کردیم تا فروشنده در فروشگاه خود محصول مورد نظر را بسته‌بندی و ارسال کند.

 

هدف ما، حفظ هویت فروشگاه است

وی ادامه داد: موضوع مدیریت انبار و حساب برای فروشگاه‌هایی که فروش حضوری و آنلاین از طریق شبکه‌های مختلف دارند، مطرح می‌شود که به یک چالش جدی تبدیل شده است. بنابراین زیترون وارد عمل شد و با طراحی سیستم انبارداری به فروشنده کمک شد تا فروش حضوری و غیرحضوری خود را مدیریت کند و مشکلات را به حداقل برساند. در واقع طراحی چنین نرم‌افزاری به فروش بهتر کمک می‌کند.

این هم‌بنیان‌گذار در ادامه به افق ترسیم شده برای آینده زیترون اشاره کرد و توضیح داد: از ابتدای فعالیت هدف ما تسهیل فروش سنتی در قالب تجارت الکترونیک بود و در این مسیر به ابزار و نرم‌افزارهایی نیاز است تا بتوانیم خدماتی همچون ارسال، مدیریت حساب و دیگر خدمات را به بهترین حالت ممکن عرضه کنیم. از طرفی فروشگاه هویت خود را از دست ندهد و بتواند فعالیت مستقلی را در پیش بگیرد.