از دستور رئیس‌جمهوری تا برگزاری نمایشگاه پارک علم و فناوری شریف

نمایشگاه دستاوردهای فناورانه ناحیه نوآوری شریف به دستور رئیس‌جمهوری با حضور ۴۵ شرکت و استارت‌آپ در تاریخ ۲۹ آذرماه امسال افتتاح شد. هدف از برگزاری این نمایشگاه، بازدید و آشنایی برخی مسئولان دولتی با توانمندی فناورانه شرکت و استارت‌آپ‌های پارک علم و فناوری دانشگاه شریف بوده است.
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری شریف، مدیر فناوری پارک علم و فناوری شریف درباره برگزاری این نمایشگاه توضیح داد: بعد از ۱۶ آذرماه که ریاست‌جمهوری بازدیدی از دانشگاه صنعتی شریف داشت دستور دادند تا نمایشگاهی برگزار شود که برخی مقامات دولتی از فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه پارک علم و فناوری شریف بازدید کنند. به همین منظور برنامه‌ریزی برگزاری این نمایشگاه در دستور کار قرار گرفت و ۴۵ شرکت فناور چه در مرحله رشد و چه در مرحله پسارشد که عضو پارک علم و فناوری شریف هستند در این نمایشگاه حضور یافتند.
به گفته سیدحمیدرضا حسینی، مدیر فناوری پارک علم و فناوری شریف، این شرکت‌ها در حوزه «صنایع معدنی، صنایع شیمیایی و مواد پیشرفته (آب، انرژی، محیط زیست، نفت، گازو پتروشیمی) و محصولات فناورانه» هستند که در این نمایشگاه محصولات خود را به مخاطب معرفی و عرضه خواهند کرد.
پیش از این سال‌های متمادی در هفته پژوهش و فناوری، نمایشگاه مشابهی برگزار می‌شد اما با شیوع کووید-۱۹ دو سال وقفه ایجاد شد. هدف از برگزاری این نمایشگاه هم معرفی واحدهای توانمند فناور پارک بود.
حسینی وجه تمایز این نمایشگاه با نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری را در متولی برگزاری دو نمایشگاه دانست. متولی نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و این نمایشگاه هر سال در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود و همه پارک‌های علم و فناوری از جمله شریف در آن حضور دارند. خاص بودن این نمایشگاه هم برچسب دانشگاه شریف است که بر تمامی محصولات این نمایشگاه وجود دارد.
مدیر فناوری پارک علم و فناوری شریف همچنین درباره خدمات و تسهیلاتی که در اختیار شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها قرار می‌گیرد، توضیحاتی ارائه کرد. او گفت: برای واحدهای فناور دوره پیشرو و سایر شرکت‌هایی که در مرحله پسارشد یا تامین‌کننده خدمات هستند و همچنین دفتر نوآوری صنایع، فضای استقرار تامین نمی‌شود که این دغدغه بیشتر شرکت‌های پسارشد است. این فضا یا محل استقرار به شرکت‌های دوره رشد و استارت‌آپ‌های شتاب‌دهنده تعلق می‌گیرد که اجاره بسیار پایینی پرداخت می‌کنند؛ البته استارت‌آپ‌های شتاب‌دهنده هزینه‌ای برای اجاره پرداخت نمی‌کنند.
او تسهیلات مالی در چارچوب آیین‌نامه حمایت‌های مالی، بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های دوره رشد، سایر خدمات توسعه بازار و برندسازی ازسوی واحد روابط عمومی و همچنین شبکه کارگزارانNetworking) ) در زمینه‌های مختلف شرکت‌ها را از جمله تسهیلاتی برشمرد که ازسوی پارک علم و فناوری شریف در اختیار شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها قرار می‌گیرد. تسهیلگری برای جذب سرمایه، تامین مالی و مشاروه برای تایید یا رد طرح‌ها هم از دیگر خدمات پارک است.
نمایشگاه پارک علم و فناوری شریف در دو روز ۲۹ و ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰ در دانشگاه صنعتی شریف در حال برگزاری است. در روز اول این نمایشگاه «دکتر رسول جلیلی، رئیس دانشگاه شریف، مهندس مجید دهبیدی‌پور، رئیس پارک علم و فناوری شریف و دکتر محمدرضا موحدی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شریف» از این نمایشگاه بازدید کردند.
شرکت‌های «پرمان، فرابین، ایویتک، شرکت دانش‌بنیان تولید صنایع خودروسازی، شرکت تامین و توسعه انرژی کوپال، شرکت توسعه ساز سامانه نوین انرژی شریف، شرکت بسپار پیشرفته شریف، شرکت کناد، شرکت شریف نانو‌پارس، مرکز هوشمندی و رصد فناوری، شریف سولار، مجمتع‌سازان هدف‌گستر، ست‌پلت، امواج بصیر، رایان شیمی، کشاورز یار رباتیک شریف، نووه ، رادیس، آوا شریف، سهاب، مجموعه مهندسی آیه، موسسه هدایت تخصصی رضوان، شرکت فناوری مخابرات سرمد، شرکت فن‌گستران خودروی توسن، شرکت پیشران الکتریک شریف، شرکت امین فناور شریف، پژوهشکده آب و انرژی شریف، شرکت شتاب‌دهنده توسعه فناوری میزبان» از حاضران در این نمایشگاه بودند.