رویداد‌ Link Up، راهی برای خلق تجربه عملی و واقعی

قدم اول از سلسله رویدادهای استارت‌آپی Link up با موضوع ارتباط و هم‌افزایی بین تیم های مستقر و بهبود مهارت‌های ارتباطی، با حضور امیر افشاری، هم‌بنیان‌گذار و مدیر نوآوری شتاب‌دهنده استعداد بانا، روز یکشنبه ۱۴ مرداد ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

در ابتدای برنامه میترا بهرامی، مدیر شتاب‌دهنده شریف با اشاره به اینکه هم اکنون 36 تیم در شتابدهنده شریف با سختکوشی مشغول به کار هستند، درباره هدف برگزاری سلسله رویداد‌های Link up گفت: امسال شاهد یک تغییر و جریان جدید در شتاب‌دهنده بودیم که موجب شد پس از طی کردن یک فرآیند چند مرحله‌ای شاهد بزرگ‌تر شدن خانواده شتاب‌دهنده باشیم. تیم های مستقر در حوزه‌های متعدد سخت افزاری و نرم افزاری فعالند و با توجه به نیاز‌هایی که در بین تیم‌های مستقر در شتاب‌دهنده احساس شد، در قدم اول این رویداد را فرصتی دیدیم تا ارتباط و هم افزایی بین تیم‌های مستقر در شتاب‌دهنده شکل بگیرد و با شناخت یکدیگر بتوانند به فرآیند شتاب‌دهی یکدیگر کمک کرده و در کنار آن بتوانیم مهارت‌های مورد نیاز تیم‌ها را این بار در قالب تمرین‌هایی عملی ارتقا دهیم.

در ادامه، امیر افشاری؛ هم‌بنیان‌گذار و مدیر نوآوری شتابدهنده استعداد بانا معرفی خود پرداخت و در ادمه روند اجرایی برنامه را برای تیم‌های حاضر بدین‌گونه شرح داد؛ محوریت اول این رویداد شامل دو بخش است؛

1. با هدف شبکه‌سازی، هر یک از تیم‌های حاضر با استفاده از المانی که به عنوان معرف تیم یا محصول خود به همراه دارد ۲ دقیقه فرصت دارد که به معرفی تیم خود بپردازد.

2. با هدف ارتقای مهارت‌های ارتباطی، بازی کسب‌وکاری طراحی کرده که به استارت‌آپ‌ها کمک می‌کند در قالب تیم‌هایی متنوع هر کدام دیدگاه و رویکرد‌ خاص خود را دارد به حل یک چالش بپردازند.

در بخش دوم رویداد، 32 استارت‌آپ حاضر در دورهمی از جمله؛ مایاتگ، کانومد، استودیو عطرنفس، ترازتأمین، مادلیران، ملکینو، میشن میل، می‌تونیم، سلامت‌ مند، سونرژی، دُریار، یارا، لارو، تارت، زیتاتِک، سیشا، به‌سازیک، هوشمند‌سازان صنعت گستر شریف، ماشینکاری، ویناس، مرکز نوین پزشکی، پیشرو تجهیز طب،  رومیس، اسپیروزوم، پلابی، نُ‌درد، تیموتی، سفرکلاب، افرا، موری، سومیا شیمی شریف به معرفی خلاقانه خود با استفاده از المان‌ها پرداختند که برخی از این موارد از معرفی‌ها در ادامه بیان شده‌است: 

تیم تارت با استفاده از المان روبیک به تیم‌های حاضر کار خود را ارائه دادند، لارو  برای معرفی خود کرم رُست شده را به عنوان المان به نمایش گذاشتند، سیشا جایزه برترین تیم در مسابقات اندیشمندان جوان را به عنوان یک المان با خود نمایش دادند و . . .
 در بخش سوم، افراد حاضر در رویداد یک بازی تیمی به نام نجات تخم مرغ که یک بازی چالشی جهانی است، پرداختند. ابتدا افراد به واسطه شناختی که در بخش شبکه‌سازی نسبت به هم پیدا کرده‌ بودند تیم تشکیل داده و با بودجه‌ی محدودی که هر تیم دارد وسایلی را تهیه کردند تا با آن سازه‌ای را بسازند که وقتی یک تخم مرغ خام در آن قرار گرفت، بعد از رها شدن از ارتفاعی بیش از 1.5 متر تخم مرغ جاسازی شده در درون آن نشکند.

هر تیم در طول ۱۵ دقیقه به ساخت سازه‌ی خود پرداختند و در پایان تیم‌ها به تست محصول خود پرداختند این بازی از چند جهت در ارتقای مهارت‌های یک کارآفرین نقش دارد، مورد اول این که افراد تلاش کردند با افرادی که شناخت کمی از آنها داشتند ارتباط بگیرند و برای حل چالشی به تعامل بپردازند و مورد دوم این که برای ساخت سازه به دنبال راه حل باشند و حل مسئله را تمرین کنند. مورد بعدی این که بتوانند با یکدیگر مذاکره کنند و به صورت جمعی تصمیم‌گیری کنند و مورد آخر، مربوط به مدیریت هزینه و بودجه است، طبق قوانین این بازی یکی از شاخص‌های تیم برنده ساخت سازه با کمترین هزینه است.

 لازم به ذکر است، Link up از جمله سلسله رویداد‌های استارتاپی پارک علم و فناوری شریف است که با هدف خلق تجربه عملی و واقعی درباره موضوعات استارتاپی و چالش‌هایی که تیم‌ها در مسیر شتاب‌دهی با آن مواجه می‌شوند، توسط شتابدهنده شریف طراحی و برگزار می‌شود. این رویداد در قالب قدم‌هایی برای رسیدن به مرحله رشد و توسعه تیم‌ها و محصول‌شان برنامه‌ریزی شده است.