از تیم‌سازی تا صادرات، در ناحیه نوآوری شریف

گفت‌وگوی خبرگزاری گردشگری سلامت ایران با احسان عظیم‌زاده، مدیر برنامه‌ریزی پارک علم و فناوری دانشگاه شریف

پارک علم و فناوری، اصولا مجموعه‌ای است که هدف اصلی آن افزایش ثروت جامعه از طریق تشویق و ارتقاء فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در شرکت‌ها و مؤسسات نوآور است. پارک‌های علم و فناوری در سراسر دنیا با هدف کلی توسعه فناوری و کسب‌وکارهای دانش محور تشکیل شده‌اند و با توجه به وضعیت محیطی و سیاست‌گذاری‌های کلان در سطح داخلی و خارجی پارک، چشم‌اندازها و مأموریت‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند. یکی از پارک‌های علم و فناوری کشور، پارک علم و فناوری شریف است که یکی از فضاهای مهم و تاثیرگذار در اکوسیستم استارتاپی و نوآورانه تهران و کشور به حساب می‌آید. برای آشنایی با بخش‌های مختلف این مجموعه، سازوکار آن و نحوه پذیرش استارتاپ‌ها و شرکت‌ها در این پارک، گفت‌وگوی ما با احسان عظیم‌زاده، مدیر برنامه‌ریزی پارک علم و فناوری دانشگاه شریف را بخوانید.

چطور می‌توان مجموعه‌ مانند پارک علم و فناوری شریف را به صورت مختصر و مفید معرفی کرد؟

پارک علم و فناوری دانشگاه شریف از بهمن ۹۵ شروع به کار کرده و از چند نهاد زیرمجموعه تشکیل شده است. این زیرمجموعه‌ها همگی درگذشته تحت عناوین دیگری در دانشگاه شریف تاسیس شده و فعالیت می‌کردند برای مثال شتابدهنده، مرکز رشد و … ولی زمانی که پارک تاسیس شد، این نهادها همه تجمیع شده و فعالیتشان زیر نظر پارک ادامه پیدا کرد.

این نهادها دقیقا چه هستند و امروز هرکدام به چه صورت فعالیت می‌کنند؟

یکی از بخش‌های زیرمجموعه پارک علم و فناوری شریف، شتابدهنده شریف است. این شتابدهنده از سال ۹۳ استارتاپ‌ها را پذیرش و حمایت می‌کرده و امروز هم در پارک همین وظیفه را برعهده دارد که استارتاپ‌ها را شناسایی، پذیرش و حمایت می‌کند.

شتابدهنده شریف یک شتابدهنده دانشگاهی و غیرانتفاعی است و تنها تیم‌هایی را پذیرش می‌کند که یک یا چند نفر از بنیان‌گذاران آن از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف باشد. یعنی در شتابدهنده شریف، تیمی که تمام اعضای آن از خارج از دانشگاه شریف باشند وجود ندارد.

دوره شتابدهی در شتابدهنده شریف ۶ الی ۱۰ ماه است و در این مدت خدمات متداولی که در شتابدهنده‌ها ارائه می‌شود مانند فضای کار، سرمایه، منتورینگ، شبکه‌سازی و همینطور کمک به جذب سرمایه به آنها ارائه می‌شود. تا امروز حدود ۱۱۰ استارتاپ به شتابدهنده شریف آمده، دوره شتابشان را گذرانده و رفته‌اند. از این تعداد ۲۵ تیم موفق به جذب سرمایه شدند.

بعد از اتمام دوره شتابدهی تیم‌ها در پارک علم و فناوری شریف برنامه‌ای برای آنها در نظر گرفته شده است یا خیر؟

بخش دیگر پارک علم و فناوری، مرکز رشد دانشگاه شریف است که برای شرکت‌ها درنظر گرفته شده است؛ فعالیت این واحد، حدودا از سال ۸۲ در دانشگاه شروع شده و الان زیر نظر پارک علم و فناوری فعالیت می‌کند. در این مرکز، شرکت‌های نوپا پذیرش و مستقر می‌شوند؛ یعنی شرکتی که واقعا ثبت شرکت شده باشد و یک هویت حقوقی داشته باشد و به فروش نسبی رسیده باشد. در مرکز رشد هم این قانون وجود دارد که بخشی از سهام‌داران شرکت باید شریفی باشند و شرکتی که کاملا خارج از دانشگاه شریف باشد را پذیرش نمی‌کنیم.

خدماتی که در این دوره به شرکت‌ها ارائه می‌شود شامل فضای استقرار یعنی دفاتر ۴۰ تا ۵۰ متری با اجاره بهای حمایتی است که شرکت‌ها بتوانند از پس آن بربیایند. علاوه بر آن در فروش و تجاری‌سازی به این شرکت‌ها کمک می‌شود و هم به منظور توسعه محصول و هم فروش، ارتباطشان را با دانشگاه و سازمان‌های دیگر برقرار می‌کنند. در حال حاضر ۵۰ شرکت در این مرکز مستقر هستند.

بازه زمانی که شرکت‌ها می‌توانند در مرکز رشد دانشگاه شریف مستقر باشند و از خدمات این مرکز استفاده کنند سه سال است. یعنی شرکت‌ها بعد از طی کردن دوره رشدشان که سه سال درنظر گرفته شده است باید از مرکز خارج شوند. تا امروز ۲۸۰ شرکت در مرکز رشد شریف پذیرش شده و دوره رشدشان را به پایان رسانده و رفته‌اند.

شتابدهنده شریف یک شتابدهنده دانشگاهی و غیرانتفاعی است و تنها تیم‌هایی را پذیرش می‌کند که یک یا چند نفر از بنیان‌گذاران آن از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف باشد. یعنی در شتابدهنده شریف، تیمی که تمام اعضای آن از خارج از دانشگاه شریف باشند وجود ندارد.

لینک کامل گفتگو

خبرگزاری گردشگری سلامت ایران